Man får möjligheten att göra egna projekt

LBS Göteborg

Alexandra på LBS Göteborg

Alexandra är 17 år och går andra året på LBS Göteborg där hon pluggar Kreativ kommunikation (numera Foto & film). Hon har även filmat i Sri Lanka och ska ut och filma med SVT till våren.

På utbildningen får Alexandra lära sig olika stilar och former inom foto och film. Hon är mer intresserad av film och därför valt att fördjupa sig mer på det. På foto arbetar de med allt från digitalt skapande till att skapa sina egna fotostilar. På film har de arbetat med allt från att skapa manus, filma och redigera.

– Vi jobbade en del med skräckfilm för ett tag sedan, det var kul. Vi hittade ett övergivet hus på öarna. Det var en utmaning att filma med naturligt ljus då det inte fanns ström i närheten. Det kan också vara en utmaning att jobba i grupp men min klass är go, det är bra stämning när vi arbetar i projektgrupper. Vi brukar säga LBS-andan,  berättar hon.

Vad tycker du är det bästa med din utbildning?

– Man får möjligheten att göra egna projekt och det är väldigt mycket frihet. Man får bra stöttning av lärarna, berättar hon.

Mer självsäker

Under utbildningen på LBS har Alexandra blivit mer självsäker. Hon hade inte haft stort intresse för foto och film och hade inte mycket förkunskaper. Hon har fått möjligheten att utvecklas genom att lära sig teori och praktiskt.

– Det är mycket teori och även praktiskt. Man testar sig mycket fram, och vi har både teoretiska och praktiska delar av lektionerna. Till exempel en timme är teoretiskt och resten är praktiskt. Bra att man får vara självständig.

Engagerad lärare tipsade om Safari Sverige

Sara Johansson som är lärare tipsade eleverna att de kunde pitcha till Safari Sverige. En del av klassen åkte även upp till Lappland och Safari Sverige föreläste på skolan. Under en tävling som Safari Sverige anordnade pitchade Alexandra en naturdokumentär och vann.

Naturdokumentär – Älgvandringen på SVT

Som pris vann Alexandra att bland annat få vara med i SVTs produktion “Den stora Älgvandringen” som filmas någon gång mellan april-maj.

– Vad jag vet så kommer jag få följa med och vara med i produktionen, få lära mig massor. Få filma lite. Hade aldrig trott att detta skulle hända. Tänkte att sådant skulle komma senare i livet, berättar hon.

Nyligen var Alexandra i Sri Lanka och hjälpte en organisation som hjälper socio-ekonomiskt utsatta att starta eget företag. Det var utmanande och fascinerande att höra personers historier om hur organisationen hade hjälp dem.

– Jag var ensam på Sri Lanka och filmade med allt. Det var utmanande att filma i den miljö – både att det var varmt, så blev det överhettning av tekniken och svårt att ladda tekniken. Jag var allt i ett, både regissera och se till att ljudet blev bra. Men var fantastisk att se kulturen, berättar hon.

Vad vill du göra efter gymnasiet?

– Har tänkt på att scenografi (cinematography) vilket innebär vinklar, scener och tekniken bakom en produktion, det är också något sådant som man får lära sig på utbildningen. Jag vill plugga utomlands någonstans till exempel Kanada och USA, finns också många bra i London, vi får se, säger hon.

Läs mer om LBS Kreativa Gymnasiet Göteborg

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av LBS Kreativa Gymnasiet Göteborg.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.