"Kunskapsgymnasiets arbetssätt passar mig"

Kunskapsgymnasiet Globen

Divider

Matilda på Kunskapsgymnasiet GlobenMatilda är 17 år och läser årskurs 2 på Naturvetenskapsprogrammet inriktning natur på Kunskapsgymnasiet Globen.

Hon berättar att hon valde just naturlinjen för att det öppnar flest möjligheter till studier efter gymnasiet.

- Jag valde Kunskapsgymnasiet för att arbetssättet här passar mig, jag gillar att själv bestämma hur och när jag ska plugga. Naturprogrammet passar mig för att jag tycker kurserna är intressanta.

Matilda förklarar att man läser mer fysik, kemi, biologi och mer matte på naturvetenskapsprogrammet än de andra linjerna. På Kunskapsgymnasiet finns ett unikt arbetssätt som hon gillar.

- Vi har lektionspass och föreläsningspass på dagarna men också tid att själva planera vår tid, det vill säga bestämma vad vi ska plugga. Tre gånger i veckan har man också möjligheten att fråga lärare på det som kallas ws, bortsett från lektionstiden då man också kan prata med lärarna.

Hon fortsätter med att berätta om vad hon tycker om sina lärare, skolans lokaler och den klass hon går i.

- Lärarna är förstående och pedagogiska. Lokalerna är ljusa med skjutdörrar av glas vilket ger ett intryck av en öppnare och friare miljö. Alla i klassen är studiemotiverade. Det finns ingen “betygstävling” utan alla hjälper varandra och delar med sig av sina kunskaper. Jag tycker det är en trevlig stämning i min klass. Jag kan alltid få hjälp av någon i klassen med något jag har svårt med, på samma sätt som jag hjälper andra med saker jag är bra på.

Matilda berättar också om vad hennes planer efter studenten är.

- Jag vet inte än vad jag vill bli efter studenten. Naturprogrammet gör mig förberedd att välja vilken linje som helst på universitetet. På Kunskapsgymnasiet blir man dessutom förberedd inför universitetets arbetssätt, man lär sig att planera och ta ansvar. Jag kommer definitivt plugga vidare efter gymnasiet, jag tror jag kommer att läsa ekonomi på ett universitet i Stockholm. Det är för att jag har insett att jag skulle passa bäst för ett yrke inom ekonomi.

Hon funderar vidare på vad hennes bästa minne från gymnasiet är.

- Det roligaste vi har gjort under gymnasiet är det samarbete vi har tillsammans med elever från Berlin. Samarbetet går ut på att vi ska bo hos eleverna i Tyskland under en vecka och lära känna deras stad med dem, på samma sätt ska eleverna från Berlin komma till Stockholm.

Avslutningsvis vill Matilda rekommendera Kunskapsgymansiet Globen av flera anledningar.

- På Kunskapsgymnasiet har du möjligheten att bestämma själv, ta eget ansvar och använda inlärningstekniker som passar dig! Du erbjuds möjligheten till internationella kontakter, du har bra kontakt med dina lärare och de stöttar dig för att nå dina mål.