Elever på Korrespondensgymnasiet

Beatrice och Frida kombinerar Golf med studier på Korrespondensgymnasiet

Beatrice och Frida är golfspelare på elitnivå

Hur fick ni kännedom om Korrespondensgymnasiet?

Tack vare att flera golfare som vi känner har studerat via Korrespondensgymnasiet fick vi information om hur bra de tyckte skolan var.

Varför har ni valt att studera på distans?

Vi båda kände att detta var det bästa alternativet för att kombinera golfen, och dess resande, med skolan. Med tanke på hur många veckor vi är ute och tävlar under en säsong hade det nog varit svårt att få ihop skola+golf med de resultat vi vill ha i båda delarna. Vi trivs väldigt bra och är nöjda med vårt val av gymnasium.

Hur planerar ni en vanlig dag för att hinna med både studier och träning?

Det kan variera lite beroende på till exempel årstid. På senare delen av hösten blir det mörkt väldigt fort, då kan man träna golf på morgonen och lite efter lunch och på eftermiddagen/kvällen sedan plugga. Annars brukar det vara rätt skönt att plugga på morgonen och göra klart det man planerat att göra för dagen, och sedan har man resten av dagen kvar för att träna golf och fys! Det krävs en del planering för att få ihop allt, framförallt innan en tävling. Men inom golfen är det också väldigt mycket med att planera-reflektera-utvärdera, så skolplanering ger bra lärdomar även för golfen!

Avdelare

Mattias är elev på Korrespondensgymnasiet

Mattias - Elev på Samhällsvetenskapsprogrammet

Hur fick du kännedom om Korr?

Det var en nära kompis till mig som började på korr ett år före mig och det var via honom som jag upptäckte Korr.

Varför har du valt att studera på distans?

Målet med mina studier är att komma in på en kantorsrutbildning och enda sättet att göra det är med många timmars träning, träning som annars hade varigt omöjlig att hinna med om jag inte gått på korr

Hur planerar du dina dagar för att hinna med studierna?

Eftersom mina musikstudier tar mycket tid så jobbar jag ofta på kvällarna med skolarbetet. Distans är ett väldigt bra arbetssätt för mig.

Avdelare

Vendela läser naturvetenskap på Korrespondensgymnasiet

Vendela - Elev på Naturvetenskapsprogrammet

Hur fick du kännedom om Korrespondensgymnasiet?

Jag hade redan i början av högstadiet bestämt mig för att gå på ett vanligt gymnasium och det var också det jag sökte till. När satsningen blev seriös och jag insåg hur tufft mina äldre kompisar hade det som inte ens elitsatsande förstod jag att det skulle bli riktigt tuffa år. I ungefär samma veva tog en klubbkompis studenten på just Korrespondensgymnasiet så jag frågade lite om det eftersom jag aldrig ens hört talas om att det gick att läsa på distans. Jag blev fascinerad över hur hon beskrev sin gymnasietid som enkel och inte så tidskrävande trots att hon, precis som jag, gör en elitsatsning i dressyr. Vid den här tidpunkten började det bli väldigt bråttom om jag skulle välja om så det gick så långt att jag fick göra sent omval. Det är alltså den gruppen som står sist i kön att få komma in... Jag visste att antalet sökande varierade från år till år och därför blev jag så lättad när beskedet kom att jag hade kommit in på skolan.

Varför har du valt att studera på distans?

Jag har valt att studera på distans just för att det har gjort det möjligt för mig att satsa på flera saker samtidigt fullt ut. Jag gör en elitsatsning i dressyr och rider för närvarande 6 hästar, pluggar andra året på naturvetenskaplig linje och jobbar lite. Planen är även att starta ett företag så fort jag har fyllt 16 år. Jag hade valt att göra elitsatsningen oavsett vilken skola jag valt, men nu när jag pluggar på Korrespondensgymnasiet har jag möjligheten att dessutom skaffa mig bra betyg som jag troligen kommer ha användning av eftersom planen är att någon gång i livet läsa på universitet. Studiesättet passar mig även mycket bra eftersom jag kan läsa i min takt, välja vilken tid jag vill plugga samt planera plugget efter träningar och tävlingar. Jag kan också vara mycket mer effektiv i min vardag eftersom jag slipper all dötid som håltimmar, restid, raster etc. Nu hinner jag även träffa mina vänner oftare än när jag gick i vanlig skola eftersom jag får planera tiden som jag vill.

Hur planerar du en vanlig dag med studier och träning?

Normalt sett börjar min dag ca 05.00-06.00. Jag rider 2-3 hästar innan frukost kl. 09.00 som jag äter tillsammans med de som jobbar på företaget på gården. Jag pluggar fram till lunch och rider sedan resterande hästar. Därefter gör jag färdigt allt i stallet och beroende på vad som behövs jobbar, tränar själv eller pluggar jag fram till ca 20.00. Om jag är trött så brukar jag sova så länge jag vill och om jag ligger efter med plugget brukar jag plugga på morgonen.

Läs mer om Korrespondensgymnasiet