“Jag har verkligen hittat rätt”

Simon på IHR

Simon är 15 år och pluggar restaurang med inriktning kök på Internationella hotell- och restaurangskolan. Det bästa med utbildningen är att få laga mat, och all typ av mat.

Simons intresse för att laga mat började när hans bror var i Asien, och efter resan började de laga mycket mat ihop. Det bästa med utbildningen är en självklarhet för honom:

– Jag får laga mat och servera mat, precis det som jag tycker om mest, berättar han.

Restaurangutbildning på gymnasiet

På restaurangutbildningen på IHR får eleverna lära sig olika tekniker från flera delar av världen.

– Vi får lära oss mycket om svensk husmanskost, berättar han.

Förebilder inom branschen är Gordon Ramsay och Leif Mannerström.

– De är ikoner.

Mer motivation i skolan

Tidigare hade inte Simon så stor motivation av att plugga, men nu längtar han till skolan för att få laga mat. Han beskriver IHR som en skola där han trivs.

– Nu har jag mycket mer motivation, det är så kul. Jag har verkligen hittat rätt, berättar han.

Utlandspraktik i trean

Några favorit influenser i köket är det spanska eller italienska. Det är nog där han vill ha sin utlandspraktik (APL) som han kommer ha i trean.

– Jag gillar både det italienska och spanska köket, men fatta att få stå i Italien och göra sin egna pasta, säger han.

Efter utbildningen är Simon intresserad av att gå en bartenderutbildning, men inget är hugget i sten.

– Annars praktisera mer utomlands, det ser jag fram emot, berättar han.

Tips inför gymnasievalet:

– Göra något man verkligen gillar. Man ska inte plugga något man verkligen inte vill gå.

Läs mer om Restaurang- och livsmedelsprogrammet, Kök & servering: Kök

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Internationella Hotell- och Restaurangskolan.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.