Hotell och turism på IHR

Ida går på IHR

Ida är 17 år gammal och läser hotell- och turismprogrammet på IHR. Hon brinner för bra service och trivs bra på skolan. Hon har precis avslutat sin första APL.

Genomgående på Hotell- och turismprogrammet så är självklart service i fokus. Ida berättar att hotelleleverna varje år har två ämnen i hotell.

– Just nu har vi kurser dryckeskunskap och konferens. Förra året hade vi service och bemötande. Vi kommer också jobba mycket med reception.

Vad är bra service?

– Att vara glad, se gästen framför sig, alltid trevlig och hjälpsam.

Ida var först inne på att bli polis, men sedan kändes hotell helt rätt för henne. Då gick hon både på öppet hus och prova-på-dag.

– Känslan när jag gick på öppet hus var att det kändes helt rätt. Under prova-på-dagen hade jag samma känsla. Jag gick följa med på vanliga lektioner, kommer ihåg att jag var med på engelska, berättar hon.

Du har precis haft APL berätta om hur det var.

– De två första veckorna var jag på Downtown Camper och körde housekeeping. De andra två veckorna körde jag konferens på Scandic Klara. Jag tyckte konferens var roligt då jag tycker om bemötande och service mycket. Det är nog något jag vill jobba med efter utbildningen.

Några planer efter gymnasiet?

– Jobba utomlands skulle vara kul, till exempel reseledare på Bamseklubb hade varit kul. Bara komma bort från Sverige och jobba med service.

Läs mer om Hotell- och turismprogrammet

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Internationella Hotell- och Restaurangskolan.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.