Marcus kombinerar sin passion med ekonomiprogrammet

Hagströmska gymnasiet i Falun

Marcus från Hagströmska gymnasiet i Falun

Marcus kombinerar ishockeyn med ekonomiprogrammet

Marcus Kyrö är 16 år gammal och läser ekonomiprogrammet med inriktning ishockey. Han berättar hur utbildningen är, hur det är att kombinera träning och skola samtidigt som att ha en balanserad fritid.

Marcus spelade sedan innan med Falu IF och blev rekommenderad att gå Hagströmska Gymnasiet då han kunde kombinera sin passion för sporten med utbildning. Han pluggar det högskoleförberedande programmet ekonomi.

- Jag är intresserad av matte och hade kompisar från hockeyn som också skulle börja, berättar han.

Marcus berättar att utbildningen inom ekonomi är utmanande med mycket prov. Däremot är lärarna bra. Han trivs jättebra med klasskompisarna och även skolan i sig.

- Man får kombinera idrott med studier. Vi har bra lärare! Maten är bland det bästa! Tacos varje fredag, säger han.

Marcus bor på internat, även om han har hyfsat nära så han kan åka hem till familjen på helgerna. Det var en stor omställning, att börja handla själv. Han berättar att fritiden består av mycket plugg och även träning. Då han både tränar i skolan och även med Falu IF.

- Lördag är vilodag! Det är en riktigt bra dag, det är viktigt att ha återhämtning och balans, berättar han.

Marcus siktar stort, och älskar ishockeyn. Han siktar självklart på NHL, där hans absoluta favoritlag är New York Rangers. Däremot utesluter han inte en karriär som civilekonom. Han tycker att det är bra att det finns möjlighet.

- Drömmen är Handelshögskolan i Stockholm, min mamma är civilekonom så har fått lite inspiration av henne.

Läs mer om Hagströmska gymnasiet i Falun

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Hagströmska gymnasiet i Falun.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.