William: "På min utbildning lär jag mig om barn och deras utveckling"

Framtidsgymnasiet i Nyköping

William på Barn- och fritidsprogrammet

William går första året på barn- och fritidsprogrammet här på Framtidsgymnasiet Nyköping. På inriktningen pedagogiskt och socialt arbete lär han sig om barns utveckling och i framtiden drömmer William om att bli polis.

Varför valde du att plugga barn och fritid och vad får du lära dig?

Jag tycker väldigt mycket om barn men har även planer på att bli polis i framtiden, därför passade barn- och fritidsprogrammet mig bra. På min utbildning lär jag mig om barn och deras utveckling. Vi lär oss hur vi ska göra på våra praktikplatser och hur vi ska utföra uppgifter när vi är på arbetsplatser.

Hur är det att plugga på Framtidsgymnasiet Nyköping?

Jag tycker att en stor del av vad som avgör hur pass bra en skola är, är just lärarna. Lärarna som undervisar mig på barn- och fritidsprogrammet är alla kreativa och undervisar alltid på ett spännande sätt så att man verkligen får intresse för ämnet. Jag har redan i början av min utbildning på Framtidsgymnasiet märkt att alla lärare försöker skapa en så bra relation som möjligt med alla sina elever. När man har något att fråga om eller behöver hjälp är lärarna alltid där för en. Det jag tycker är bäst är att lärarna kommunicerar med varandra och gör ett provschema så att eleverna klarar sina prov utan att känna massa stress.

Har du lärt dig något hittills du inte trodde när du började?

Jag visste exempelvis inte att jag skulle läsa en kurs som Naturkunskap, det är intressant när man lär sig nya saker, som att experimentera vilket jag fått göra i kursen.

Vad vill du göra efter studenten?

Efter studenten kommer jag att plugga vidare till polis. Men jag kommer inte göra det på direkten utan vill jobba lite först och få mer erfarenhet. Men polisyrket är det jag drömmer om.

Hur är det att vara på praktik (APL)?

Man lär sig bättre hur man ska göra och vara i sitt yrke - man får mer erfarenhet. Praktiken har varit absolut roligast på utbildningen hittills! Det är lärorikt och spännande när man får vara på riktiga arbetsplatser.

Vad ska man tänka på när man väljer gymnasium?

Tänk på dig själv! Gå inte efter dina kompisars val. Fundera på vad är du bra på, vad tycker du om att göra? Det är det du ska gå efter. Läs in dig på vad det finns för inriktningar, inte bara program. En rolig inriktning kan ha jättestor betydelse för dina intressen.

Varför tycker du att man ska söka till Framtidsgymnasiet?

För att det är en jättebra skola med underbara lärare!