"Du får lära dig nya saker hela tiden"

Framtidsgymnasiet i Nyköping

Lisa läser Industritekniska programmet med inriktning Svetsteknik

Lisa börjar i höst det tredje och sista året på det Industritekniska programmet. Hon går inriktningen Svetsteknik på Framtidsgymnasiet Nyköping och ser fram emot att kunna börja jobba efter studenten.

Varför valde du just industriteknik?

– För att det lät spännande och kändes roligt. Kul att få lära sig något nytt! I början var det svårt att komma igång men man kommer in i det snabbt. Det känns bra att blanda teori och praktik och vi har fått göra alla möjliga projekt, till exempel en mini-grill.

Vad tycker om skolan?

– Den är bra! Alla lärare är snälla, roliga och duktiga på att lära ut. Jag tycker att miljön i skolan är bra med. Det är roligast är att få vara i verkstaden och svetsa.

Hur är det att vara på APL?

– Det var kul, jag fick testa på olika arbetsuppgifter. Det var såklart lite svårt då jag fick lära mig sånt jag inte gjort innan. Men min handledare var väldigt trevlig och alla kollegor var hjälpsamma.

Vad vill du göra i framtiden?

– I ettan var vi på studiebesök på SSAB i Oxelösund, där vill jag börja jobba efter studenten. Jag har lärt mig mycket på min APL-plats som jag har nytta av när jag söker jobb.

Har du något tips till de som ska välja gymnasium?

– Välj något du är intresserad av som första val. Som andra val kan du välja något som verkar spännande.

Varför tycker du att man ska söka till Framtidsgymnasiet?

– Du får lära dig nya saker hela tiden här. Vi får göra saker på riktigt och inte bara lära sig via böcker.