i Nyköping
Få mer information om skolan 👍

Om skolan

Praktiska Gymnasiet Nyköping

Välkommen till Praktiska Gymnasiet Nyköping

Vi utbildar framtidens arbetskraft. Vårt mål är att du ska ha ett jobb direkt efter studenten, efter ditt livs bästa skoltid!

Ett yrkesprogram är ett riktigt smart framtidsval! Alla våra program ger dig flera valmöjligheter efter studenten. Du kan börja jobba och tjäna pengar, starta eget bolag eller studera vidare på högskola eller universitet. Vi tror på att varva teori med mycket praktik, det ger en helhet i undervisningen och du får chans att testa på ditt framtida yrke. Många av våra elever har en anställning redan innan studenten, ofta på sin APL-plats.

Vi är stolta över att vara utnämnda till Förstklassig Skola av VVS-branschens yrkesnämnd. Det betyder att vi har det bästa när det gäller maskiner och verktyg i vår verkstad.

Praktik (APL)

Vi har nära samarbete med många företag i Nyköping och den arbetsplatsförlagda utbildningen (APL) är en viktig del av programmen. Då får du komma ut till en arbetsplats och känna hur det är att jobba på riktigt. Det är ju det som är målet med din tid hos oss!

Högskolebehörighet

Från hösten 2023 innehåller alla yrkesprogram de kurser som krävs för att få grundläggande högskolebehörighet. Du behöver alltså inte välja till några kurser om du vill plugga vidare på högskola eller universitet. Däremot kan du välja bort högskolebehörigheten, om du istället vill fokusera på dina yrkeskurser. Du börjar läsa de högskoleförberedande kurserna i årskurs 2 och kan då bestämma hur du vill göra. Alla våra program ger dig flera valmöjligheter efter studenten, oavsett vilka kurser du väljer att läsa.

Utlandspraktik

Du kan söka praktik i Italien, Spanien, Frankrike eller Tyskland genom projektet ERASMUS. Vi samarbetar bl.a. med Ferrari Racing och femstjärniga hotell i Venedig.

VVS College

Vi har en kvalitetssäkrad VVS-utbildning utsedd av VVS-Branschens Yrkesnämnd och är därmed ett godkänt VVS-college.

Är du intresserad och vill veta mer om Praktiska gymnasiet Nyköping, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan. Visa alla utbildningar på Praktiska gymnasiet Nyköping

Huvudman

AcadeMedia

Fristående gymnasieskola

Läs mer här

150 gymnasieskolor

Reportage

“Vi har väldigt bra kurser”

Praktiska gymnasiet Nyköping

Sebastian läser Barn- och fritidsprogrammet på Praktiska Gymnasiet och har fått lära sig allt möjligt inom barnhälsa, kommunikation och pedagogik. Med sina engagerade och hjälpsamma lärare känner sig Sebastian mycket nöjd med sitt gymnasieval.

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Nyköping.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Andel lärare med leg. och behörighet 2022/23

Andel med examen inom 3 år 94,7 80,6 2020/21
Antagningspoäng medel 198,9 2023
Lägsta antagningspoäng 165,0 2023
* När uppgiften baseras på färre än 10 avgångselever dubbelprickas den .. för att det inte ska gå att
   se enskilda elevers resultat. En prick . betyder att data saknas.

OBS! Procenten för andel lärare med pedagogisk examen påverkas bland annat av lärare som har deltidstjänst eller är yrkeslärare.
Källa: Skolverket

Hitta till skolan