Utbildning i hetluften

Flygteknikcenter Ljungbyhed

Maritza på Flygteknikcenter LjungbyhedUtbildning i hetluften

Det är flygmekaniker och flygtekniker som underhåller, reparerar och även tillverkar flygplan, flygplansmotorer samt helikoptrar. I Ljungbyhed finns en skola som utbildar framtida mekaniker och tekniker.

Flygteknikcenter Ljungbyhed är en av få skolor som är godkänd enligt EASA-part 147, vilket är bevis på utbildningens höga kvalitet. EASA (European Aviation Safety Agency)  är en gemensam Europeisk myndighet som är ansvarig för den civila luftfarten och för flygutbildningar.

– Eleverna läser de vanliga gymnasieämnena men utöver det läser de också flygämnen. En dag i veckan praktiserar de sina teoretiska kunskaper i hangaren som finns i anslutning till skolan. Utbildningen är också högskoleförberedande för de som vill läsa vidare, säger Ulf Axelsson, tekniskt ansvarig för utbildningen på Flygteknikcenter Ljungbyhed.

Bra arbetsmarknad

Möjligheterna till jobb är mycket goda då den framtida efterfrågan på flygmekaniker och flygtekniker är stor både i Sverige och utomlands. Är du dessutom tjej så är utgångsläget extra bra då tjejer är eftertraktade på arbetsmarknaden. Ulf Axelsson berättar att en del tjejer som börjar på skolan är lite rädda för att killarna ska vara duktigare och kunna mycket mer. En tjej som trivs i flygmiljön är Maritza Erlandsson.

– Utbildningen är verkligen jätterolig. Jag har alltid varit teknikintresserad och den här utbildningen passar verkligen mig. Att direkt få testa sina nya kunskaper i hangaren gör de teoretiska passen inspirerande, säger Maritza Erlandsson.

Varierande utbildning

Genom att klassrumsföreläsningar varvas med praktik i hangaren så blir utbildningen varierande. De flesta av eleverna bor på skolans internat vilket gör att sammanhållningen och stämningen är god mellan eleverna som kommer från hela Sverige.

– Man har eget ansvar för studierna och utvecklas på många plan då vi genom att flytta hemifrån bland annat måste laga mat och tvätta kläder själva.  Man lär sig att vara noggrann och sköta allt på ett sätt bra för att ta hand om sin skolgång.

Möjlighet till praktik utomlands

En annan spännande sak med utbildningen är möjligheten till praktik på svenska och utländska flygplatser.

– Jag har valt Sturup flygplats för min praktik. Gör man ett gott intryck på praktiken så är det ett perfekt tillfälle att knyta kontakter och visa framtida arbetsgivare vad man går för, avslutar Maritza Erlandsson.

Text: Ofelia Vasquez Graah-Hagelbäck, Tidning:Det smarta skolvalet

Läs mer om Flygteknikcenter Ljungbyhed

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Flygteknikcenter Ljungbyhed.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.