"Idag är jag evigt tacksam att jag kom in på Film & Musikgymnasiet"

Film & Musikgymnasiet

Mattis Svedberg

Vad arbetar du med?

- När det inte är en pågående pandemi så försöker jag livnära mig på att vara live-ljudtekniker! Just nu jobbar jag mycket med streaming, studio och även folkbildning på heltid.

Vad gör jag helst på fritiden?

- Lagar mat! Helst något nytt med lite utmaning. Annars snöar jag in mig på lite olika saker periodvis, just nu är jag inne på att försöka lära mig ett nytt språk.

Spelade val av gymnasieskola någon roll?

- Helt klart!! När jag var 15 och sökte till olika gymnasieskolor så var jag inte jätteintresserad av vad det skulle bli, skulle jag inte komma in på en estet-linje var jag beredd att gå byggprogrammet bara för att. Idag är jag evigt tacksam att jag kom in på Film & Musikgymnasiet, det har verkligen tagit fram det bästa ur mig. Jag hade kanske aldrig börjat med live-ljud om det inte vore för Film & Musikgymnasiet, hade jag inte sysslat med det vet jag inte vad jag hade gjort idag!

Därför valde jag Film & Musikgymnasiet:

- När jag var 11 år var jag skådespelare i en kortfilm som producerades av två elever från Film & Musikgymnasiet, jag fick då besöka skolan och hänga lite i redigeringsrummen och fick se var det innebar att vara elev på den skolan. Att få göra en egen film under skoltid var verkligen helt ofattbart för mig. Jag bestämde mig redan då att det var den skolan jag skulle söka till som förstahandsval!

Tre bra saker med skolan:

1. Storleken, eftersom skolan är så pass liten i yta och elevkapacitet så blir det en så himla hemtrevlig känsla. Inga okända ansikten, samma människor att dela 3 år med. För mig var det viktigt då jag i liten skala kunde börja klä mig lite mer som jag ville, det kändes tryggare att börja i skolan så jag senare vågade ta med det ut för en större mängd människor, tillexempel på scenen eller på arbetsplatsen. Det var ingen som dömde mig på FMG, vilket gjorde mig självsäker i alla tänkbara miljöer som kom senare i livet.

2. Personalen, pga. storleken blev inte heller personalen några okända människor. Jag visste precis vem jag kunde vända mig till om olika saker. De bjuder även på en dunderkonsert varje gång det blir tillfälle.

3. Unika profiler, det finns profiler på Film & Musikgymnasiet som inte har någon motsvarighet på andra skolor i Norrköping. Alla profiler på skolan jobbar även ihop på ett så bra sätt, är det gig så finns det möjlighet för filmeleverna att filma, Scen & Artist-eleverna att skådespela, ljudproduktionen sköter eleverna från Ljudprofilen osv osv. Utan Film & Musikgymnasiet hade jag aldrig varit den jag är idag, och jag är så himla tacksam för de tre fantastiska år jag fick spendera där.

Läs mer om Film & Musikgymnasiet

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Film & Musikgymnasiet.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.