i Östersund
Få mer information om skolan 👍

Om skolan

Dille Gård Naturbruksgymnasium – den lilla skolan med de stora möjligheterna

Dille Gårds filosofi är att undervisningen skall vara rolig, inspirerande och utvecklande. På Dille Gård Naturbruksgymnasium utanför Östersund i Jämtland kan du kombinera din utbildning med dina intressen. Skolan erbjuder Naturbruksprogrammet som ger dig både en yrkesexamen och högskolebehörighet. Utbildningarna ger dig en helhetsbild av arbetsliv och företagande inom naturbruk, vilket gör att du efter studenten är anställningsbar och väl förberedd för företagande.

Dille Gårds profiler:

• Häst
  • Hund
  • Jakt & Viltvård
  • Skogsmaskinförare
  • Djurvård
  • Äventyrsturism

Under dina tre år på Dille Gård kommer du att:

• Göra praktik under minst 15 veckor på olika företag och gårdar.
  • Testa att starta och driva ett eget företag inom Ung Företagsamhet.
  • Ha möjlighet att göra praktik utomlands.
  • Knyta kontakter och bygga nätverk inom din bransch vilket ökar dina möjligheter att få jobb ytterligare.
  • Träffa nya kompisar och få vänner för livet.

Elevboende på naturbruksgymnasiet

Dille Gård Naturbruksgymnasium är en skola med riksintag. För att göra det enklare för dig som kommer långväga ifrån har skolan ett elevboende med drygt 30 platser. Gårdens hus är ombyggda till elevboende, som först och främst är avsedda för elever i årskurs 1. I husen finns det enkel- och dubbelrum. Kök, badrum och tvättstuga delar du med de övriga i huset.

I boendekostnaden ingår trådlös internetuppkoppling samt frukost, lunch, middag och kvällsfika måndag till torsdag. Maten tillagas i skolans eget kök och ni äter i den ljusa fina matsalen, som är belägen på det gamla höloftet.

Eftersom många elever flyttar hemifrån när de flyttar till Dille tycker skolan det är viktigt med gemensamma fritidsaktiviteter. Det finns därför tre fritidsledare anställda på skolan.

Ta med egen häst eller hund

För dig som vill ha med egen häst erbjuder skolan uppstallning på antingen box eller lösdrift. Eleverna tar hand om hästarna som en stalljour, det betyder att man turas om med utfodringen. Som elev har du tillgång till gårdens fina ridanläggning med ridhus, ridslinga, paddock, passraka och ovalbana.

För elever med egen hund finns det möjlighet att hyra en plats i Dilles hundgårdar. För att du ska kunna ha med dig hunden måste den vara vaccinerad, försäkrad och klara ett hanteringsprov med hundlärare på skolan.

Besöka Dille

Som högstadieelev är det möjligt att komma på PRAO året runt. Under en vecka får du då bo, äta samt delta i undervisningen på Dille. Det är ett väldigt bra sätt att prova på hur det är att vara elev på Dille.

Skolan har alltid “Öppet Hus” vilket innebär att du alltid är välkommen att besöka Dille Gård Naturbruksgymnasium. Funderar du på skolan i ditt gymnasieval är det bra att komma på besök för att få uppleva skolan och atmosfären!

Är du intresserad och vill veta mer om Dille Gård Naturbruksgymnasium, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan. Visa alla utbildningar på Dille Gård Naturbruksgymnasium

Huvudman

DILLE GÅRD AB

Fristående gymnasieskola

Läs mer här

1 gymnasieskola

Yrkesprogram
Naturbruksprogrammet Ort Recensioner
Naturbruksprogrammet, Djurvård Östersund
Naturbruksprogrammet, Djurvård: Hund Östersund
4,0 (1)
Naturbruksprogrammet, Hästhållning Östersund
4,2 (5)
Naturbruksprogrammet, Skogsbruk: Jakt & viltvård Östersund
4,6 (5)
Naturbruksprogrammet, Skogsbruk: Skogsmaskinsförare Östersund
Naturbruksprogrammet, Skogsbruk: Äventyrsturism Östersund
4,0 (3)
  • = Riksintag

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Dille Gård Naturbruksgymnasium.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Andel lärare med leg. och behörighet 2023/24

Antal elever per lärare 2023/24

67,5%
Dille Gård Naturbruksgymnasium 8,9

Antal elever på skolan år 2023/24: cirka 150

Utbildningsstatistik

Genomsnittlig betygspoäng Behöriga till högskola Andel med examen inom 3 år

Naturbruksprogrammet

14,1 77,5 82,5
  Sverige År
Totalt antal studerande cirka 140 2023/24
Genomsnittlig betygspoäng 14,1 14,2 2022/23
Andel behöriga till högskola 77,5 43,3 2022/23
Andel med examen inom 3 år 82,5 77,2 2020/21
Antagningspoäng medel 227,4 2023
Lägsta antagningspoäng 105,0 2023
* När uppgiften baseras på färre än 10 avgångselever dubbelprickas den .. för att det inte ska gå att
   se enskilda elevers resultat. En prick . betyder att data saknas.

OBS! Procenten för andel lärare med pedagogisk examen påverkas bland annat av lärare som har deltidstjänst eller är yrkeslärare.
Källa: Skolverket

Hitta till skolan

Dille 226
836 95 Ås

dillegard.se

Recensioner

Snittbetyg: 4,3

Baseras på 16 recensioner
Skriv en recension
Lars Fjällman
17 apr 2023

10/10, hade gjort om gymnasiets 3 år flera gånger om på dille.

Plutten
13 apr 2023

Jag tycker dille är en fin skola med bra lärare som är engagerade.

Kit Mattsson
08 apr 2023

Extremt bra lärare som framför kunskap på ett bra sätt och överlag en väldigt trevlig skola

Sponsrad