Mirabelle går det sista året på barn- och fritidsprogrammet.

Didaktus Liljeholmen

mirabelle på didaktus Liljeholmen

Mirabelle går det sista året på barn- och fritidsprogrammet. Hon ser fram emot att ta studenten men tycker också att det känns tråkigt att behöva lämna sin klass. Funderar du på att läsa barn och fritid? Ta reda på vad Mirabelle tycker om programmet!

Varför valde du just barn och fritid?

Jag valde först hotell och restaurang på en annan skola. Efter ett år kände jag att det inte var rätt val för mig. Jag älskar att vara med barn och min mamma är förskolelärare så det kändes som att programmet passade mig bättre. Jag är väldigt nöjd att jag bytte program och skola.

Vad tycker du om skolan?

Det är bra stämning här! Jag älskar våra barn- och fritidslärare, vi klickar med varandra. Klassen är som en familj och alla umgås med alla. Vi har även mentorer på skolan. Vi har en mentorstid varje vecka där vi bland annat planerar våra studier. Man kan verkligen vända sig till dem om man behöver hjälp.

Vad har varit roligast hittills?

Vi brukar ha en aktivitetsdag en gång om året. Alla klasser delas upp i olika grupper och får möta varandra i olika grenar som dragkamp eller tårtbakning. Vi får tävla och träffa alla på hela skolan, det är jätteroligt!

Vad vill du göra efter studenten?

Jag ser verkligen fram emot studenten men det känns också tråkigt att klassen ska skiljas åt. Efter studenten vill jag direkt plugga vidare till förskollärare, det är mitt drömyrke.

Hur är det att göra APL?

Det har varit jättekul! I ettan var jag på en förskola och i tvåan i en förskoleklass. Det var roligt att få jobba med barn i olika åldrar då arbetssätten skiljer sig åt. Jag fick lära mig saker som jag inte visste att jag var intresserad av innan. Nu i trean ska jag vara i en mellanstadieklass som extra stöd till en elev med en funktionsnedsättning. Det ska bli givande att få lära mig hur man anpassar vardagen och lektioner bäst efter den elevens behov. Man får alltid hjälp av skolan att hitta en APL-plats, men jag har faktiskt letat upp och valt alla min APL-platser själv.

Har du något tips till dem som nu ska göra sitt gymnasieval?

Välj det som du är intresserad av, annars blir det fel. Om du inte är intresserad av det som du läser kommer du inte lära dig något ändå.

Varför tycker du att man ska söka till Didaktus Liljeholmen?

Vi har lärare som verkligen bryr sig om oss. De vill att vi ska utvecklas både personlig och i skolan. Vi har en bra gemenskap på hela skolan. Jag hoppas att alla känner sig välkomna hit, det gör i alla fall jag.

Läs mer om Didaktus Liljeholmen