i Uppsala
Få mer information om skolan 👍

Om skolan

Bergstrands Gymnasium Uppsala - för dig på väg mot ett viktigt jobb!

Bergstrands Gymnasium Uppsala förbereder dig som elev för ett kommande yrkesliv inom ett viktigt jobb. Vår målsättning är att du som elev ska bli anställningsbar direkt efter examen. Då har vi lyckats med vårt uppdrag!

Bergstrands Gymnasium Uppsala är ett certifierat Motorbranschcollege och branschrekommenderat av Byggbranschens Yrkesnämnd.

Fordons- och transportprogrammet

Vi har utformat fordons- och transportprogrammet tillsammans med branschen så att våra elever har lätt att få jobb när de är klara med utbildningen. På Bergstrands Gymnasiums fordon- och transportprogram kan du välja inriktningarna:

• Personbil

Personbilsteknik är för dig som gillar fordon och att lösa problem. Du utbildas till en duktig fordonstekniker som har lätt att få jobb. Vi går igenom alla de arbetsmoment och metoder som behövs för att kunna reparera både moderna och äldre personbilar.

• Transport

Gillar du att sitta bakom ratten? Känns det bra att arbeta aktivt och självständigt samtidigt som du träffar många nya människor? Då är Transport en spännande möjlighet för dig. Transport på Fordons- och transportprogrammet förbereder dig för jobb som yrkesförare.

Bygg- och anläggningsprogrammet

Genom att välja Bygg- och anläggningsprogrammet hos Bergstrands Gymnasium Uppsala beslutar du dig för att påbörja en resa på väg till ett viktigt jobb. Exakt vilket jobb det blir kan du bestämma under utbildningens gång. På Bergstrands Gymnasium bygg- och anläggningsprogram kan du välja inriktningarna:

• Husbyggnad

Du som väljer inriktning husbyggnad ser kanske en framtid som snickare, målare, golvläggare, murare eller plattsättare framför dig? Genom att välja inriktningen husbyggnad får du följa med på en resa från idé till färdigt hus. Vi läser om allt från bygglov, lagar och markarbeten till att köpa tomt och bygga huset. I vår bygghall provar vi på alla moment som ingår i utbildningen. Under din utbildning gör du praktik (APL) på riktiga byggarbetsplatser.

• Mark och anläggning

I din utbildning inom mark och anläggning får du den grundläggande kunskap som en anläggare behöver. Anläggarna gräver och jämnar i marken enligt byggritningarna. I arbetet används många olika tunga anläggningsmaskiner och tekniskt avancerade specialinstrument för mätning.

Försäljning- och serviceprogrammet

På försäljnings- och serviceprogrammet får du de kunskaper som behövs för att arbeta med försäljning, kommunikation, marknadsföring och service inom handelsbranschen. Du läser kurser i inköp ekonomi och administration. Stor vikt läggs på entreprenörskap och eget företagande.

Minst 15 veckors praktik

Utbildningarna består till stor del av arbetsplatsförlagt lärande (APL). Hos Bergstrands Gymnasium Uppsala har eleverna minst 15 veckors praktik, vilket är mer än de obligatoriska veckorna eftersom vi anser att APL höjer kvalitén på utbildningen.

Bra samarbete med branschen

Bergstrands Gymnasium Uppsala har ett mycket bra samarbete med branschen och anpassar utbildningarna efter vad som efterfrågas av arbetslivet. På så vis blir våra elever anställningsbara direkt efter examen.

Är du intresserad och vill veta mer om Bergstrands gymnasium Uppsala, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan. Visa alla utbildningar på Bergstrands gymnasium Uppsala

Huvudman

Bergstrands Gymnasium AB

Fristående gymnasieskola

3 gymnasieskolor

Öppet hus

Välkommen på Öppet Hus hos Bergstrands Gymnasium Uppsala!

Varmt välkommen till Bergstrands Gymnasium Uppsala! På våra öppna hus får du träffa elever och lärare och se dig om i våra lokaler. Du har möjlighet att ställa frågor om skolan och utbildningarna för att räta ut eventuella frågetecknen kring ditt gymnasieval.

Varmt välkommen följande datum:

Datum:   2024-04-23    Tid:   16:00 - 19:00

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Bergstrands gymnasium Uppsala.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Andel lärare med leg. och behörighet 2022/23

Andel med examen inom 3 år 77,8 74,2 2020/21
Antagningspoäng medel 175,2 2023
Lägsta antagningspoäng 80,0 2023
* När uppgiften baseras på färre än 10 avgångselever dubbelprickas den .. för att det inte ska gå att
   se enskilda elevers resultat. En prick . betyder att data saknas.

OBS! Procenten för andel lärare med pedagogisk examen påverkas bland annat av lärare som har deltidstjänst eller är yrkeslärare.
Källa: Skolverket

Hitta till skolan

Hanseliusgatan 21
754 50 Uppsala

beut.se

Forum om Bergstrands gymnasium Uppsala

Här kan du ställa frågor om Bergstrands gymnasium Uppsala och deras program.

Bli den första att ställa en fråga!

» Ställ ny fråga
Sponsrad