KY-utbildning

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: KY-utbildning

Grundläggande behörighet
Jag har gått första året på mediaprogramet men vill nu flytta till en annan stad och gå tvåan på samma linje.
Jag undrar om det är möjligt att söka till tvåan på ett annat gymnasium, hur gör jag det och får jag hjälp av skolan att hitta boende eller bidrag till boende om mina föräldrar bor i en annan stad?

Tacksam för svar
/M

Hej M,

Det bästa du kan göra är att direkt ta kontakt med studie- och yrkesvägledaren på den nya skolan som du vill söka till. Han/hon kan svara på dina frågor; om det finns platser kvar i tvåan på Medieprogrammet, hur man gör med boende etc.

Du hittar kontaktuppgifter till alla Sveriges gymnasieskolor på www.gymnasium.se.

Det är absolut möjligt att byta skola mitt i sin gymnasieutbildning, men bland annat måste det finnas platser lediga på den nya skolan. Men ta kontakt med SYV så får du bra hjälp!

Lycka till!
Mvh Tove Videfors, Studentum.se

Gymnasiebetyg för KY-utbildning
Hej! Jag saknar gymnasiebetyg och läser just nu Ma A, Sv A, Eng A och Sh A på komvux. Vilka ämnen behöver jag läsa ytterligare på Komvux för att kunna komma in på en KY-utbildning med inriktning på sociologi? Tacksam för svar. // Minna

Hej Minna,

vad roligt att du vill läsa en KY-uybildning. Det finns olika KY-utbildningar inom sociologi. För att få veta exakt vad som krävs för att komma in på den utbildning som du är intresserad av så kan du antingen maila till skolan eller ringa dit. På Studentum.se finns det två utbildningar som passar dina önskemål. Du hittar dem genom att välja Socioligi som kategori och välja KY-utbildning, som typ av utbildning. Då hittar du dessa; KY-utbildning Sociologi På Studentums sidor om respektive skola kan du ofta läsa dig vilka behörighetskrav som gäller.

Det finns även andra utbildningar inom just ämnet Sociologi.

Jag hoppas att du känner dig lite klokare och att du kommer in på den utbildning som du vill. Lycka till med komvuxstudierna!

/Karin på Studentum

Byggprogram
Hej!
Behöver man ha erfarenhet av snickeri och likande om man söker en bygglinje. Är totalt oerfaren, men funderar på det ändå. Har man mycket att "ta igen" om man skulle söka?

Hej!
Det ska nog inte vara några problem att läsa bygglinje utan större erfarenhet. Du kan alltid kontakta skolan som ger utbildningen för att få svar på dina frågor. Du hittar kontaktuppgifter på Studentums sida.

Lycka till!

/Karin