Varför vi finns

Vad vi gör

Ta chansen att påverka ditt liv!

Gymnasievalet är kanske ditt livs första stora val. Det är nu du har möjlighet att bygga grunden för din framtid. Känns det svårt och läskigt? Du är inte ensam. Tre av fyra gymnasieväljare tycker att det är svårt att välja gymnasieutbildning*.

Har du dina drömmar klara för dig, men behöver hjälp att hitta vägen dit? Oavsett om du drömmer om en egen frisörsalong eller Youtubekanal, att erövra börsen eller att bli ett ess på att måla, så finns din gymnasieutbildning här hos oss. Vet du inte vad du vill bli? Då hjälper vi dig.

Grejen med gymnasium.se

Vad som är “rätt” val är såklart olika för olika personer. Kanske tänker du att du vill hålla alla dörrar öppna och väljer ett brett program som ger dig bred behörighet. Vad många inte vet är att du kan ändra dig längs vägen och att även yrkesprogram kan ge högskolebehörighet. Börja med att ta reda på vem du är, vad du vill och vad du tycker om. Vad får dig att trivas och må bra? Vi tror att känslan i magen är viktigast. För när du mår bra och har kul, då presterar du bäst.

Söker du information på internet om gymnasievalet så har du hamnat helt rätt! Vi finns till för dig och vi visar på möjligheter som många inte visste fanns, annorlunda program, unika profiler och inspirerande reportage. Oavsett var du bor, vilka betyg du har och vilka dina framtidsdrömmar är, så finns vägledning och inspiration hos oss.

Varför vi gör skillnad

Varje månad besöks gymnasium.se mer än 400 000 gånger av elever som vänder sig till oss för att få information, hjälp och inspiration. Det är något vi är stolta över. Våra användare är unga, nyfikna och de inspirerar oss att ständigt utvecklas och förbättra vår plattform.

Vi vill att du ska ha tillräcklig information för att göra ett genomtänkt val, som ger dig förutsättningar för nästa steg efter gymnasiet. Vårt mål är att du ska få möjlighet att välja rätt. Men också att du ska följa ditt hjärta och din passion. Så att du får roligt på vägen.

Vi vet att man fortsätter lära sig genom hela livet. Och resan. Ja den börjar här.

Nu börjar vi!   ♡

Källa: gymnasium.se:s användarundersökning 2018