Allt fler engagerar sig i gymnasievalet

Intresset för information om gymnasieskolor, betyg, behörighet och meritvärde slår alla rekord i år. Det visar statistik från gymnasium.se som under juni månad hade över en halv miljon besök från användare som ville ha information kring gymnasievalet.

I år söker omkring 110 000 elever gymnasium, enligt siffror från Skolverket. Det innebär att många elever och deras anhöriga letar information om vilka program som finns, vilka skolor som erbjuder vad, hur antagningen fungerar och hur man räknar ut sitt meritvärde.

Förklaringar till ökning

Ökande konkurrens, fler utbildningsmöjligheter, stigande elevkullar och engagerade anhöriga är några av anledningarna till att trycket efter information om gymnasievalet online fortsätter öka varje år.

gymnasium.se har gått från 137 000 besök i juni 2015, till att nå dagens uppmätta antal 578 000 besök samma månad, 2019. Att informationssuget blivit så stort har flera anledningar, menar Madeleine Hansen, kommunikationschef på gymnasium.se.

Efterfrågan av information kring betyg, antagning och meritvärde är större än någonsin

-  Vi ser ett beteende där man idag letar information på nätet i högre utsträckning än för några år sedan. Konkurrensen på de mest populära gymnasieskolorna gör också att antagningsgränserna blir viktiga och efterfrågan av information kring betyg, antagning och meritvärde är större än någonsin.

Det här vill eleverna veta:

De mest besökta sidorna på gymnasium.se under juni månad handlar nästan uteslutande om antagning och betyg. Listan nedan visar de tio mest besökta sidorna under juni och antal sidvisningar.

1. Räkna ut meritvärde - kalkylator (402,931 sidvisningar)
  2. Räkna ut meritvärde - information (133,544 sidvisningar)
  3. Startsidan (36,617 sidvisningar)
  4. Antagningspoäng (29,279 sidvisningar)