Internationella gymnasieskolor

Internationell skola med svensk sektion

Om du bor utomlands tillsammans med dina föräldrar kan du välja att gå i en internationell gymnasieskola. Dessa skolor erbjuder vanligtvis också undervisning på grundskolenivå. På en internationell gymnasieskola läser du en lokal gymnasieutbildning samtidigt som du tillhör en sektion som representerar det land du eller en av dina föräldrar ursprungligen kommer ifrån.

På många internationella skolor finns det flera sektioner tillgängliga och man får möjligheten att lära känna gymnasieelever från flera olika länder. Vid en svensk sektion på en internationell gymnasieskola får du undervisning i svenska och lär dig om den svenska kulturen i ungefär 6-8 timmar varje vecka av en svensk gymnasielärare. Gymnasieundervisningen på den svenska sektionen blir då som ett komplement till den lokala gymnasieutbildningen du läser i landet.

Internationella gymnasieskolor med en svensk sektion är:

• Lycée International St Germain-en-Laye utanför Paris
  • The American School of Warsaw i Warszawa
  • United Nations International School of Hanoi

Europaskolor

Elever med vårdnadshavare som är anställda vid de olika EU-institutionerna erbjuds undervisning på Europaskolor. Det finns 14 skolor i sju länder och det går sammanlagt 25 000 elever på dessa skolor.

Vid Europaskolan i Bryssel och i Luxemburg finns det svenska sektioner, vilket innebär att undervisningen är i huvudsak på svenska utifrån en egen läroplan. Det är svenska staten som anställer lärare på skolorna och utför inspektioner. Det finns tillgång till modersmålsundervisning i svenska på alla Europaskolor. Alltså även de skolor som inte har en svensk sektion. Studierna leder till en Europeisk studentexamen, Baccalauréat Européen, vilket är en examen som ger dig behörighet till studier på universitet och högskola i alla EU-medlemsstater.

Divider

Svenska gymnasieskolor utomlands

SVENSKA GYMNASIUM UTOMLANDS

Hur många svenska gymnasieskolor finns det utomlands? Hur söker man?

Visa mig

Distansundervisning på gymnasiet

GYMNASIESTUDIER PÅ DISTANS

Vad gäller för dig som bor utomlands och vill plugga på distans? Hur ansöker man och hur fungerar det?

Mer om hur det fungerar

Åk på utlandspraktik under gymnasiet

UTLANDSPRAKTIK UNDER GYMNASIET

Många gymnasieskolor samarbetar med arbetsplatser utomlands och kan därför erbjuda praktik/apl utomlands.

Mer information tack

Kompletterande undervisning

KOMPLETTERANDE UNDERVISNING

Vad innebär kompletterande svensk undervisning? Vem behöver läsa det och var finns det?

Här finns mer info

Plugga på ett gymnasium i norden

GYMNASIET I NORDEN

Vad gäller för dig som är intresserad av att läsa på gymnasiet i Norge, Danmark, Finland eller på Island?

Kolla in möjligheterna

Annonser

Du kanske också är intresserad av: