Studera ett gymnasieår utomlands i Tyskland/Österrike

Studera i Tyskland eller Österrike under ett år på gymnasiet

Talar du tyska och vill förbättra dina språkkunskaper ytterligare? Då finns möjligheten att studera ett gymnasieår utomlands i Tyskland eller Österrike!

Under ditt år i Tyskland eller Österrike kommer du att kunna bättra på din tyska och få en ökad förståelse för den tyska/österrikiska kulturen. Framförallt får du lära känna en massa nya vänner i det land du bor i. Under ditt gymnasieår i Tyskland/Österrike bor du hos en tysk/österrikisk värdfamilj. För dig som blir placerad i Wien är det däremot vanligare att bo på studenthem. Oftast är det skolor i mindre och medelstora städer som tar emot dig. I Tyskland finns skolorna i delstaten Schleswig-Holstein, Sachsen och Mecklenburg-Vorpommern i norr och i Baden-Württemberg.

När du blivit antagen till ett Ettårsprogram i Tyskland/Österrike placeras du på en gymnasieutbildning som motsvarar den gymnasieutbildning du har gått hemma i Sverige. Efter att ha gjort dig lite hemmastadd i den nya miljön kommer du att delta i gymnasieundervisningen på samma sätt som andra tyska och österrikiska elever gör. Du deltar med dem i de prov och uppgifter som ges och får också samma betygssättning som dem. Du kan söka till ettårsprogrammet i årskurs ett eller två i gymnasiet.

Hur bekostar jag mitt gymnasieår i Tyskland/Österrike?

Du behöver inte betala någon skolavgift under Ettårsprogrammet i Tyskland/Österrike eftersom ettårsprogrammen är statligt finansierade Däremot betalar du för resan, boende, försäkringar, skolmat samt står för övriga fickpengar. Under ditt utbytesår får du studiemedel från CSN för att bekosta ditt gymnasieår i Tyskland/Österrike. Dessutom får du också ett inackorderingsbidrag på 1190-2350 kr i månaden utöver CSN. Bidraget hjälper dig med kostnader för till exempel boende och skolmat.

Hur söker jag till ett gymnasieår i Tyskland/Österrike?

Du söker till ett gymnasieår i Tyskland/Österrike på Internet via Utbildnings- och högskolerådet (utbyten.se). Ansökan består av ett brev på tyska om dig själv på max två A4-sidor, passfoton, och dina slutbetyg från gymnasiet samt eventuellt utdrag ur dina gymnasiebetyg. Även intervju och referenser har betydelse för vilka som antas till programmet. Du söker till Ettårsprogrammet med start den 20:e november och med sista ansökningsdatum den 31:a december. För att kunna ansöka måste du ha läst som lägst Tyska steg 3.

Divider

Studiehjälp inom EES och Schweiz

STUDIEHJÄLP I EES & SCHWEIZ

Vilka typer av studiemedel har du rätt till som studerande inom EES och Schweiz, och vad krävs för att få dem?

Ta reda på det här

Ettårsprogram i Spanien

ETTÅRSPROGRAM I SPANIEN

Hola! Förbättra dina spanskakunskaper ytterligare genom att läsa ett gymnasieår i Spanien!

Jag vill veta mer

Ettårsprogram i Frankrike

ETTÅRSPROGRAM I FRANKRIKE

Bonjour! Ta dina franskakunskaper till en ny nivå genom att läsa ettårsprogram i Frankrike.

Mer information, s'il vous plaît

Annonser