Gymnasiearbete på yrkesprogram

Gymnasiearbete i en yrkesexamen ska visa att du är förberedd för arbete inom ett det yrke du utbildar dig till (till exempel frisör, djurskötare, elektriker, florist, servitör eller betongarbetare) och ska pröva din förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet.

Planera, genomför och utvärdera

Du planerar, genomför och utvärderar din uppgift. Arbetet kan också utformas så att det ger möjlighet att pröva ditt yrkeskunnande i företagsliknande arbetsformer.

Ditt gymnasiearbete kan utföras

• På skola
  • På arbetsplats
  • I UF-företag

Det finns också möjlighet att åka utomlands och göra att projekt. Exempelvis har elever på barn-och fritidsprogrammet varit i Kina och volontärarbetat på ett barnhem för att sedan redovisa arbetet när de kommit hem. Om du har en bra idé - ta upp den med din handledare.

Ett prov i ditt yrkeskunnande

För en elev som går Hantverksprogrammet, inriktning florist, kan ett gymnasiearbete till exempel bestå av att ansvara för att skapa blomsterarrangemang och dekorera ett bröllop. I gymnasiearbetet ingår då allt i från planering, till utförande och utvärdering efteråt.

För en elev som går servitör på restaurang- och livsmedelsprogrammet kan ett gymnasiearbete bestå av att planera en kväll med en trerätters middag för ett sällskap på tio personer. Eleven ska tillsammans med kökselever planera mat och dryck, servering och logistik samt servering, dukning och efter sällskapet gått även stämma av kassa och skriva kassarapport.

På Skolverket hittar du exempel på hur gymnasiearbeten inom yrkesprogram kan se ut.

Sammanfattning

• Välj arbetsuppgift
  • Samla material och idéer
  • Planera genomförandet av arbetsuppgifter
  • Genomför arbetsuppgifter
  • Skriv rapport
  • Muntlig redovisning
  • Utvärdera gymnasiearbetet

Källa: Skolverket

Divider

HÖGSKOLEFÖRBEREDANDE GYMNASIEARBETE

Hur lägger man upp ett gymnasiearbete? Vad innebär det när jag läser ett högskoleförberedande program?

Tipsen hittar du här

ALLMÄNT OM GYMNASIEARBETE

Vill du ha tips för ditt gymnasiearbete, veta hur betyget sätts, vad skillnaden på olika gymnasiearbeten är?

Ja tack!

YRKESEXAMEN ELLER HÖGSKOLEFÖRBEREDANDE EXAMEN

Beroende på vilket typ av gymnasieprogram du läser kan du få två olika typer av examen när du går ut gymnasiet. Vill du veta mer vad som krävs för de olika examen?

Visa mig

Annonser