Industritekniska programmet (IN)

Vill du arbeta i ett tekniskt avancerat yrke? I industrier där du får utveckla, designa, producera, och där du får arbeta praktiskt och teoretiskt med moderna tekniker? Gillar du dessutom tanken om att kunna söka jobb direkt efter gymnasiet? Då är Industritekniska programmet för dig.

Industritekniska programmet (IN)

Vill du arbeta i ett tekniskt avancerat yrke? I industrier där du får utveckla, designa, producera, och där du får arbeta praktiskt och teoretiskt med moderna tekniker? Gillar du dessutom tanken om att kunna söka jobb direkt efter gymnasiet? Då är industritekniska programmet för dig.

Du som väljer det industritekniska programmet (IN) har några spännande år framför dig, fullmatade med teoretiska och praktiska kunskaper inom industriella processer. Här får du bland annat lära dig om teknik, energi, råvaror och att hantera utrustning och material på ett säkert och miljövänligt sätt. Industritekniska programmet är ett så kallat yrkesförberedande gymnasieprogram. Det innebär att du efter gymnasiet har de kunskaper som behövs för att du ska kunna söka jobb direkt, utan fortsatta studier. Men för dig som vill läsa vidare på yrkeshögskola, universitet eller högskola efter gymnasiet har du möjlighet att göra det.

Se alla skolor som har industritekniska programmet här

Det här får du lära dig på industritekniska programmet

När du läser industritekniska programmet får du lära dig allt om industriell teknik och industritekniskt skapande. Eftersom dagens industriprocesser till stor del är automatiserade och digitaliserade, kommer du att få lära dig att använda digital teknik och utrustning. Du kommer också att få lära dig om återvinning, produktionsekonomi och att bearbeta material och vara med och skapa från idé till färdig produkt.

På industritekniska programmet ingår även APL, Arbetsplatsförlagt lärande. Det innebär att en del av utbildningen kommer att vara förlagd ute på en arbetsplats inom ditt valda yrkesområde. Där kommer du under några veckors tid få möjlighet att praktisera och utveckla dina yrkeskunskaper. APL ger dig även en värdefull inblick i det yrke som du valt och ger dig tillfälle att skapa viktiga kontakter inför framtiden.

Inriktningar på programmet

Du kan välja mellan fyra inriktningar, där samtliga kan leda till fortsatta studier på yrkeshögskola eller universitet, om du skulle välja det.

Driftsäkerhet och underhåll

Inriktningen driftsäkerhet och underhåll ger dig kunskaper i teknisk utrustning. Du får en djup förståelse för vad utrustningen är till för, hur den är uppbyggd och hur du sköter den på ett säkert sätt. Du får även lära dig hur utrustning kan förbättras och användas på ett mer miljövänligt sätt. Efter att ha studerat inriktningen Driftsäkerhet och underhåll på Industritekniska programmet kan du arbeta med att analysera och säkerställa driften vid komplexa industrianläggningar. Exempel på yrken är:

• Automationstekniker
  • Resemontör
  • Underhållsmekaniker

➡️ Se alla gymnasium med inriktning driftsäkerhet och underhåll

Processteknik

Inriktningen processteknik, kallas ibland även processautomation. Här lär du dig att styra, övervaka och utveckla processdatasystem och kemiska industriprocesser som används i industriella anläggningar. Du lär dig att genomföra kvalitetskontroller och får kunskaper om kemiska eller mekaniska industriprocesser, där arbetet också kan innefatta flödeskontroller, tillståndsbedömningar och kvalitetsbedömningar. Efter examen på Industritekniska gymnasiet med inriktning Processteknik kan du bland annat arbeta som:

• Laboratorietekniker inom kemisk industri
  • Processoperatör
  • Processtekniker

➡️ Se alla gymnasium med inriktning processteknik

Produkt och maskinteknik

Inriktningen produkt och maskinteknik lär dig att programmera datorstyrda maskiner såsom CNC-styrda maskiner och CAD/CAM-teknik. Du får också lära dig att läsa och följa ritningar och förstå hur man producerar varor samt hanterar de olika material som används i produktionen inom industrin.

Efter examen med denna inriktning kommer du bland annat att kunna arbeta som:

• CNC-operatör
  • Stentekniker
  • Tryckare
  • Verkstadssnickare
  • Maskinsnickare

➡️ Se alla gymnasium med inriktning produkt- och maskinteknik

Svetsteknik

Inriktningen svetsteknik på industritekniska programmet passar dig som tycker om att arbeta praktiskt med tillverkning, reparering, svetsning och plåtbearbetning. Här får du lära dig om olika material, att arbeta med olika verktyg och metoder, såsom exempelvis borrning, slipning och svarvning. Efter denna inriktning kan du bland annat arbeta som:

• Svetsare
  • Licenssvetsare
  • Internationell svetsare

➡️ Se alla gymnasium med inriktning svetsteknik

Så blir du behörig till industritekniska programmet:

För att vara behörig till det industritekniska gymnasieprogrammet krävs godkända betyg i:

• Svenska eller svenska som andraspråk
  • Engelska
  • Matematik
  • Minst fem andra ämnen från grundskolan

Vad kan man bli efter industritekniska programmet?

Efter examen från industritekniska programmet kan du arbeta inom områden som svetsning, driftsäkerhet och underhåll, processinriktad eller maskinell materialbearbetning och produktframställning. Från och med höstterminen 2023 kommer alla yrkesprogram att ge högskolebehörighet, det innebär att du kan studera vidare på både yrkeshögskola och universitet efter programmet. Här kan du läsa mer om vilka yrken det industritekniska programmet kan leda till

Läs mer och hitta din gymnasieskola här

Programstruktur på Industritekniska programmet (IN)

Gymnasiegemensamma ämnen 900 p