Humanistiska programmet (HU)

På humanistiska programmet studerar du människan som kulturell varelse. Du läser ämnen som kulturhistoria, filosofi, språk och psykologi. Välj mellan inriktningarna språk och kultur och var väl förberedd för att plugga vidare inom humaniora.

Grupp elever vid ett bord med laptop och böcker

Vill du lära dig mer om människan ur ett språkligt och kulturellt perspektiv? Då är humanistiska programmet något för dig. Här får du utveckla viktiga förmågor som att kommunicera, analysera och tänka kritiskt.

Under utbildningen får du studera språk, litteratur, historia, kulturhistoria och filosofi. Humanistiska programmet är ett högskoleförberedande program som ger möjlighet att plugga vidare inom till exempel humaniora eller samhällsvetenskap.

Se alla skolor som har humanistiska programmet här

Det här får du lära dig på humanistiska programmet

På humanistiska programmet studerar du människans tänkande och skapande. Ett viktigt fokus under utbildningen är att du lär dig att tänka kritiskt, samt att analysera och tolka olika texter och källor. Humanistiska programmet är rätt val för dig om du är intresserad av att utveckla dina färdigheter inom argumentation och kommunikation. Genom att studera ämnen som filosofi och etik lär du dig mer om människans sätt att tänka och handla. Du får också lära dig om sambandet mellan kultur och språk i Sverige och i världen.

Inriktningar på programmet

När du går humanistiska programmet kan du välja mellan följande nationella inriktningar: kultur eller språk.

Kultur

På inriktningen kultur får du lära dig mer om kultur och estetiska uttrycksformer genom ämnen som litteratur, filosofi och psykologi. Du lär dig tolka och förstå hur människan skapar och påverkas av kultur. Du utvecklar även din förståelse för hur vi kan uppleva och uttrycka kultur på olika sätt.

➡️Se alla gymnasium med inriktning kultur

Språk

Om du väljer inriktningen språk får du fördjupa dig inom språk och språkets roll i samhället. Du får lära dig om varför det är bra att kunna flera språk och på vilket sätt språk och kultur hänger ihop. Här får du dessutom välja ett till modernt språk att läsa.

➡️Se alla gymnasium med inriktning språk

Så blir du behörig till humanistiska programmet

För att kunna söka till humanistiska programmet behöver du godkända betyg i:

• Svenska eller svenska som andraspråk
  • Historia
  • Engelska
  • Samhällskunskap
  • Matematik
  • Geografi
  • Minst fem andra ämnen

Vad kan man bli efter humanistiska programmet?

Efter att ha gått humanistiska programmet på gymnasiet har du fördjupade kunskaper inom språk, kultur och kommunikation. Det ger dig en bra och bred grund för en utbildning på högskola eller universitet, särskilt inom humaniora eller samhällsvetenskap. Exempel på yrken efter humanistiska programmet är arkeolog, tolk, jurist och bibliotekarie. Här kan du läsa mer om vilka yrken du kan plugga vidare till efter humanistiska programmet.

Läs mer och hitta din gymnasieskola här

Programstruktur på Humanistiska programmet (HU)

Gymnasiegemensamma ämnen 1 150 p

• Engelska 5 100 p