Tjejer och teknik: Maja Pålsson

I den här delen av tjejer & teknik har vi träffat Maja som läser flygteknikutbildningen på en internatskola. Redan när Maja var sex år gammal bestämde hon sig för att hon skulle jobba med flygplan när hon blev stor.

Vi på gymnasium.se vill med vår artikelserie Tjejer & Teknik inspirera unga tjejer att plugga en teknisk linje. I den här delen av tjejer & teknik har vi träffat Maja som läser flygteknikutbildningen på en internatskola.

Maja Pålsson

Redan när Maja var sex år gammal bestämde hon sig för att hon skulle jobba med flygplan när hon blev stor. Drömjobbet har sedan länge varit att bli pilot, men nu överväger Maja att bli flygtekniker. Intresset för flygplan, och hur tekniken bakom fungerar, kom från början av en rädsla över att flyga.

Jag minns att vi reste till USA på semester med familjen, och jag tyckte det var läskigt att flyga. Jag tänkte att “om jag flyger planet själv så har jag ju kontroll över läget”

Hittade skolan genom sin pojkväns pappa

Maja går andra året på Flygteknikcenter Ljungbyhed som är en riksrekryterande utbildning med 66 elever i gymnasieskolan. Utbildningen är riktad mot de som vill arbeta med flygplan efter gymnasiet, och ger möjligheter att jobba runt om i hela världen. Maja blev tipsad om utbildningen av sin pojkväns pappa och går nu i en av klasserna där hon är en av tre tjejer. Under den praktiska tiden är undervisningen fylld med nya uppgifter och problem som ska lösas, och enligt Maja blir det inte en enda tråkig stund.

Namn : Maja Pålsson

Bor : Häljarp utanför Landskrona

Född : Helsingborg

Program : Flygteknikutbildningen på Flygteknikcenter Ljungbyhed, åk. 2

TV-serie : Svenska Hollywoodfruar

Att gå på internat

För att börja på Flygteknikcenter Ljungbyhed så behövde Maja flytta hemifrån. Det var ett stort steg att flytta hemifrån och innan flytten var hon riktigt nervös. Maja bor idag på skolans internat och trivs bra, alla är som en familj. Hemlängtan gick över snabbt och hon har fått massor av nya vänner.

Det blir som en familj, alla årskullar blandas, någon etta pratar med någon trea. I grundskolan är det mer uppdelat klass mot klass

En “vanlig” skoldag

Ingen skoldag är den andra lik berättar Maja. Fyra dagar i veckan arbetar eleverna med teoretiska ämnen, både obligatoriska ämnen som svenska och engelska men de har även kurser som handlar om flygteknik. Dagarna de är på praktik är de ute i flyghangaren. Där får de arbeta med att utföra olika arbeten på flygplanen, som att byta däck eller inspektera motorernas inlopp.

Vi gör även lite andra jobb som att smörja komponenter i flygplanen som innebär att man måste upp på flygplanet vilket jag tycker är kul.

Praktik utomlands

Under sitt tredje år har eleverna praktik, antingen i Danmark, Tyskland, eller Sverige. Det är ens lärare som bestämmer var man hamnar och matchar elevens kunskaper med den plats som passar. Då får man praktisera i en hangar och meka med ett flygplan på en riktig flygplats. Maja vill till Färöarna, det gäller och arbeta hårt och visa framfötterna, det har jag gjort sedan dag ett berättar Maja. Det ger fördelar.

Flygteknikcenter Ljungbyhed

Hur tror du att man ska göra för att få in fler tjejer till skolan/programmet?
Vi måste komma ut mer på sociala medier och till skolor. Höra fler tjejers upplevelser och historier om hur det är att gå på tekniklinjen som tjej.

Är du intresserad av att börja på samma gymnasium som Maja?

Läs mer Flygteknikcenter Ljungbyhed här!

Annonser