Tjejer & Teknik: Clara Ivarsson - Vad hände sen?

Vi har träffat Clara som gått på Teknikprogrammet under fyra år på Skanskagymnasiet i Växjö. Hon berättar för oss om hur det är att få arbete direkt efter utbildningen!

Clara Ivarsson har studerat på Skanskagymnasiet

Jobb direkt efter fjärde året på Teknikprogrammet

Vi på gymnasium.se vill med vår artikelserie Tjejer & Teknik inspirera unga tjejer att plugga ett tekniskt program. Vi har träffat olika tjejer som är på väg mot sina drömjobb inom teknikbranschen. De berättar om sitt gymnasieval och vilka hinder de stött på i skolan och i yrkeslivet. I denna del av artikelserien har vi träffat Clara som gått på Teknikprogrammet under fyra år på Skanskagymnasiet i Växjö. Hon berättar för oss om hur det är att få arbete direkt efter utbildningen!

När vi förra gången intervjuade Clara var det vår och hon pluggade sin sista termin på Teknikprogrammets fjärde år med inriktning mot Samhällsbyggande. Hon såg då väldigt mycket fram emot att få komma ut i arbetslivet och kunna arbeta som arbetsledare i Göteborg. Vi kan inte säga annat än att hon redan nått sina drömmar!

20 år och arbetsledare på Skanska i Göteborg

Clara Ivarsson är 20 år och har nu jobbat i snart 6 månader som biträdande arbetsledare på Skanska: Region Infrastruktur. Jobbet fick hon direkt efter gymnasiet och hennes huvudprojekt är nya Hisingsbron i Göteborg:

- På Hisingsbron är jag en del av vårt betonglag och tycker att det är jättespännande!

Som arbetsledare har Clara officiellt hand om bland annat att se till att arbetet följer tidsplanen, beställning av material, kontroll av fakturor samt att koordinera personal. Hon ska med andra ord underlätta så mycket som möjligt för yrkesarbetarna, så att de kan fokusera på att bygga bron utan att behöva tänka på andra saker så som kranuppställning, stegtillstånd och besiktning av fallselar.

Hisingsbron

Jobbet som arbetsledare fick hon genom sin utbildning på Skanskagymnasiet. Under sin praktik arbetade hon på Hisingsbron för första gången. Där trivdes hon bra med kollegorna och fick anställning direkt efter examen.

Ett jobb med många utmaningar

Just nu bor Clara i en lägenhet i Kungälv tillsammans med sin sambo, därifrån pendlar hon med bussen in till Göteborg varje dag. En typisk dag för henne börjar med morgonmötet och sedan övergår hon till utföra uppgifter som behövs för att produktionen ska gå så smidigt som möjligt. Dessa uppgifter kan vara att koordinera eventuella leveranser, planera saker som ställningar och access till kommande arbeten, kontrollera arbetsmiljön eller beställa material.

- Jobbet är definitivt så spännande och roligt som jag tänkt mig, men det är också mer ansvar och saker att hålla koll på än vad jag föreställde mig innan. Man kan säga att det är nya utmaningar varje dag!

Sina kollegor beskriver hon som "superhärliga" och de är ett gott gäng som arbetar tillsammans. Samarbetet och samordningen fungerar bra och det är sällan de har en tråkig dag på jobbet. Det enda som hon tycker är tråkigt är att hon sitter som enda tjej i just deras etablering.

Clara tar upp att hon upplever en stor skillnad mellan att arbeta och studera. I skolan fick hon lära sig de olika momenten av ett jobb, men ute på arbetsplatsen utförs flera jobb samtidigt i olika skeden. Det gäller då att lära sig tänka i flera banor utan att glömma någonting, vilket hon anser har varit den största utmaningen.

Hur ser framtiden ut då?

Även om jobbsituationen ser stadig ut för Clara så har hon större planer på gång:

- I min framtid vill jag gärna någon gång utbilda mig mer inom byggbranschen, kanske gå på Chalmers eller liknande för att lära mig mer. Det känns som att det finns många olika roller inom produktionen som jag också skulle kunna testa på istället för arbetsledare, exempelvis projektingenjör eller liknande.

Om fem år ser hon sig själv arbetandes med samma saker som nu, men hon är sugen på att få testa på lite mindre projekt. Helst vill hon kunna stanna kvar i produktionen så länge som möjligt.

Vi tackar Clara för att hon var med och berättade om sin utbildning och framtida bransch. Vill du läsa om fler inspirerande tjejer i teknikbranschen? Klicka här för att läsa fler artiklar på temat!

Är du intresserad av att gå samma utbildning som Clara? Då kan Teknikprogrammet passa dig.

Skanskagymnasiet i Växjö

Läs även mer om yrken efter Teknikprogrammet i vår yrkesguide:

Annonser