Tips inför gymnasiemässor och öppet hus

Snart så är det dags för höstens gymnasiemässorna, och vi vill därför dela med oss av lite tips på vad som kan vara bra att tänka på både innan, under och efter mässorna. Bor du i en annan del av Sverige eller har gymnasiemässan i din stad redan varit? Då är det en bra idé att besöka de skolor du är intresserad av direkt genom att gå på skolornas Öppet hus.

Ungdomar som samtalar glatt

Att besöka skolornas Öppet hus och gymnasiemässor är ett bra sätt att få veta mer om de skolor du är intresserade av inför ditt gymnasieval. Här har vi samlat tips på vad som är bra att tänka på inför, under och efter en mässa.

Bor du i en annan del av Sverige eller har gymnasiemässan i din stad redan varit? Då är det en bra idé att besöka de skolor du är intresserad av direkt genom att gå på skolornas Öppet hus. I den här artikeln får du nämligen också massor av tips på bra frågor att ställa till de skolor du är intresserad av, oavsett om det är på gymnasiemässan eller på skolans Öppet hus.

Inför mässan

• Kolla upp vilka skolor som kommer finnas med på mässan du ska gå på och tänk efter vilka du är intresserad av att prata mer med. Lärare och elever från flera olika gymnasium kommer att finnas på plats för att besvara dina frågor.
  • Fundera också på om det är något eller några specifika gymnasieprogram du är intresserad av och kolla upp vilka skolor som erbjuder just dessa program. Läs mer om de olika gymnasieprogrammen här
  • Fundera ut och skriv ner de frågor du vill ställa till skolorna på mässan. (Se tips på frågor längre ner i den här artikeln)

På mässan

• Tänk på att du kanske kommer gå runt i flera timmar på mässan, så se till att ta på dig ett par sköna skor.
  • En gymnasiemässa är en väldigt bra chans för dig att få svar på många av de frågor du har inför ditt gymnasieval, så se till att ställa alla frågor du har!
  • Även om du innan mässan har funderingar över vad du vill läsa på gymnasiet, se mässan som en bra chans att inspireras. Prata med skolor du inte hört talas om innan och fråga om program du inte har så bra koll på. Kanske dyker det upp alternativ du inte tänkt på innan som är intressanta inför ditt gymnasieval!

Efter att du har varit på mässan

• Kolla upp hur poängplanerna ser ut för de utbildningar du är intresserad av. Många gånger kan programfördjupningar och individuella val skilja sig åt mellan olika skolor.
  • Har du fått upp intresset för en specifik skola eller ett speciellt program och har fler frågor du vill ställa, kontakta skolan direkt för att få svar. Här hittar du alla gymnasieskolor i Sverige och deras kontaktuppgifter
  • Välj ut de skolor som du tycker bäst om och kolla upp när de har öppet hus. Öppet hus är ett jättebra tillfälle att känna av hur stämningen känns på en viss skola och få se hur lokalerna ser ut. Här har vi samlat öppet hus-datum för många gymnasieskolor

Lycka till med ditt gymnasieval!

Välj ut de frågor som känns viktiga för just dig!

Bra frågor att ställa på mässa och Öppet hus:

– Vad är speciellt med skolan?

–Varför ska jag söka just den här skolan?

– Hur många elever går det på skolan och hur stora är klasserna?

– Använder sig skolan av något speciellt arbetssätt eller metodik?

– Äter man lunch på skolan eller ute på restaurang? Finns det tillgång till specialkost?

– Var har man idrott? Har skolan en gympasal eller hyr man in sig på exempelvis ett gym eller närliggande idrottshall?

– Finns det tillgång till skolsköterska, kurator, psykolog och studie- och yrkesvägledare?

– Är skolan handikappanpassad?

– Finns det tillgång till elevboende?

– Hur stor del av undervisningen är lärarledd?

– Hur ofta har man utvecklingssamtal?

– Vad gör man/läser man i de olika årskurserna?

– Får alla sin önskade inriktning i årskurs 2?

– Vilka profiler/fördjupningar har programmet?

– Vilka behörighetsgivande kurser (för högskolebehörighet) erbjuder skolan?

– Om jag väljer till kurser hur fungerar det på skolan?

– Erbjuder skolan utökade kurser (mer än 2500p)?

– Vad erbjuder programmet/skolan för kurser inom individuellt val?

– Vilka språk erbjuder programmet?

– Har skolan utbyten med andra länder inom de program jag är nyfiken på?

– Har utbildningen praktik och hur mycket?

– Hur många får jobb efter utbildningen?

– Vilka yrken kan man jobba som/vilka utbildningar kan man läsa efter programmet?

Källor: Gymnasiemässan.nu, Syvbloggen.backbyskolan.se, Solna.se

Annonser