Tips för dig som är högpresterande elev – så balanserar du höga krav och stora ambitioner

För dig som högpresterande elev är det viktigt att du både tar hand om dina drömmar och dig själv. Här får du tips och inspiration som hjälper dig att hitta balansen – så att du får utrymme för att utvecklas utan att ställa alltför höga krav på dig själv.

Tjej som pluggar vid skrivbord

Har du höga ambitioner och lägger ner mycket tid och energi på ditt skolarbete? Som högpresterande elev är det viktigt att du får utrymme att utvecklas, men också att hitta en balans där du inte ställer alltför höga krav på dig själv. Här hittar du information och tips på hur du kan nå din fulla potential – och samtidigt må bra!

1. Hitta rätt information

Att känna till dina möjligheter är viktigt för dig med stora planer och ambitioner, både inför och efter gymnasiet. Ta en stund för att i lugn och ro fundera över dina framtidsplaner och vilka steg du behöver ta för att komma dit. Har du ett drömyrke? Vilken utbildning krävs för det yrket? Vilka kurser behöver du från gymnasiet för att vara behörig till den? Inom vilket gymnasieprogram erbjuds kurserna du behöver? Vilka betyg kommer du behöva för att bli antagen? Tänk på att det ofta finns olika vägar för att nå samma mål, men det kan vara skönt att planera i förväg för att inte behöva stressa senare.

Prata med din SYV för att få hjälp med mer information och svar på dina frågor. Här på gymnasium.se kan du chatta live med vår SYV Petra på måndagar och onsdagar klockan 10–13.

Chatta med gymnasium.se:s SYV

2. Internationella studier

Känns Sverige litet och du är sugen på att komma ut i världen så snart som möjligt? När du väljer skola, ta reda på om skolan erbjuder utbyten med skolor utomlands eller har andra projekt utanför Sveriges gränser. Att ha pluggat utomlands är alltid meriterande och kan även hjälpa till att öppna dina ögon för nya möjligheter som vidare studier eller jobb utomlands. International Baccalaureate är ett högskoleförberedande program som även ger behörighet till utländska universitet. På IB-programmet läser du dessutom dina ämnen på engelska, vilket kan vara ytterligare en spännande utmaning för den studiemotiverade!

Se alla skolor som har IB-programmet

3. Engagera dig och andra

Har du energi och studiemotivation kvar när skoldagen är slut? Inom skolan finns ofta olika typer av aktiviteter som du kan engagera dig i. Det kan vara till exempel elevrådet, elevkåren eller läxhjälp där du kan dela med dig av din kunskap. Är du osäker på vad en elevkår och elevråd gör kan du läsa mer om elevråd och elevkårer här. Erfarenheter därifrån kan vara värdefulla inför kommande utmaningar och stärka ditt självförtroende.

4. Ta ut svängarna

På gymnasiet krävs att du tar större ansvar för dina studier än i grundskolan. Det är därför viktigt att du har en bra studieteknik, som du också kan bygga vidare på om du ska studera vidare. Se större självständiga arbeten och kurser som gymnasiearbetet  som en möjlighet att tänka ett steg längre. Varför inte satsa på ett UF-företag som går att bygga vidare på senare? Eller gör ditt gymnasiearbete om ett ämne som du kan ha användning för på högskola, universitet eller det du vill jobba med efter gymnasiet. Här kan du hitta inspiration för UF-företag!

5. Ta hand om dig!

Att vara en högpresterande elev kan vara krävande och innebära press från skola, föräldrar och inte minst dig själv, att alltid göra bra ifrån dig. Kom ihåg att ditt mående alltid är viktigast. Ingen är perfekt, och ingen kan kräva av dig att du alltid ska prestera på topp. Oroa dig inte över att du inte fick alla rätt på provet, eller högsta betyg i alla dina kurser. Du är aldrig ensam om att känna stress kring skola och betyg. Försök att prata med någon om du börjar känna dig stressad eller mår dåligt. Du kan alltid vända dig till en kurator inom elevhälsan på din skola.

Denice Karlsson

Digital Content Manager (Visa mer)
Denice Karlsson jobbar som Digital Content Manager på gymnasium.se med visionen att hjälpa alla i Sverige att hitta rätt gymnasieutbildning. Med en stor passion för utbildning skriver Denice informativa och inspirerande artiklar om extra stöd, yrkesmöjligheter, studievägledning och andra gymnasierelaterade ämnen på gymnasium.se. Utöver skribent är hon även projektledare för sajtens årliga målgruppsundersökning Gymnasievalsrapporten. Denice bor och jobbar i Stockholm men kommer ursprungligen från Borlänge. Efter att ha studerat humanistiska programmet med inriktning språk på Hagagymnasiet i Borlänge studerade hon humaniora vid Uppsala universitet. Hon har en masterexamen i retorik och har även studerat kommunikation vid California State University i Fullerton, USA. Hennes favoritämnen i gymnasiet var moderna språk och latin. (Mindre)

Om