6 tips för att undvika att bli smittad av corona-viruset i skolan

Med det nya corona-virusets spridning är det viktigt att ha koll på sin handhygien, både för att skydda sig själv från att bli smittad men även för att skydda andra personer som är extra känsliga. Här hittar du som går i skolan tips på hur du undviker att bli smittad!

Med det nya corona-virusets spridning är det viktigt att ha koll på sin handhygien, både för att skydda sig själv från att bli smittad men även för att skydda andra personer som är extra känsliga. För dig som är frisk och går till skolan har vi listat tips på hur du undviker att bli smittad och att smitta andra!

Folkhälsomyndigheten och Skolverket har besultat att förskolor och grundskolor fortsätter hålla öppet men detta är något som kan komma att förändras. Gymnasieskolor och t.ex. universitet kommer att ha distansundervisning istället. Går du på gymnasiet? Läs mer om våra tips på hur man bäst pluggar på distans här!

1. Tvätta händerna!

Det allra viktigaste är att komma ihåg att tvätta händerna noggrant med varmt vatten och tvål. Du är van vid att tvätta händerna efter till exempel toalettbesök, men nu är det viktigt att tänka på att tvätta händerna oftare än så. Tvätta händerna när:

• du kommer till skolan
  • du kommer hem från skolan
  • du kommer in efter att ha varit utomhus
  • du har varit på toaletten
  • du har synlig smuts på händerna
  • du ska laga mat
  • du ska äta

Forskning visar att du ska tvätta händerna i ungefär 30 sekunder för att de ska bli riktigt rena. Det kan vara lite svårt att hålla koll på hur lång tid det har gått - ett tips är att sjunga eller nynna “Blinka lilla stjärna”. Jobba fram ett lödder som täcker hela händerna och glöm inte tummar, ovansidan av händerna och mellan fingrarna.

Om du av någon anledning inte har tillgång till tvål och vatten kan du använda handsprit, men det hjälper inte lika mycket som att tvätta händerna!

2. Undvik att röra vid ansiktet eller ögonen

Det är även viktigt att du inte petar dig i ansiktet, smittan sprids nämligen genom slemhinnor som finns i ögon, näsa och mun. Det kan vara svårt att komma ihåg eftersom det nästan sker som en reflex - men försök så gott du kan!

3. Nys och hosta i armvecket

Om du känner dig det minsta lilla sjuk så ska du stanna hemma, men ibland nyser vi och hostar av andra anledningar än sjukdom. Om du behöver nysa eller hosta - gör det i armvecket eller i en pappersnäsduk. När du nyser eller hostar sprids nämligen små, små droppar som innehåller smittämnen.

Om du skulle råka nysa eller hosta i handen (ibland glömmer man bort sig) ska du tvätta händerna direkt efteråt.

4. Var extra försiktig i matsalen

Kom ihåg att tvätta händerna innan du går in i matsalen och ska äta. Tänk på att inte använda någon annans bestick eller att dricka ur någon annans glas.

5. Håll avstånd till andra människor

Det kanske låter lite märkligt, men att sitta eller stå en bit ifrån andra människor gör att de droppar som sprider smittämnen inte kan nå dig lika lätt. Detta är extra viktigt på bussen eller tunnelbanan, men även på andra ställen kan du försöka att hålla ett avstånd till andra.

6. Var utomhus på rasten!

Frisk luft och rörelse är bra för ditt immunförsvar och det är lättare att hålla ett bra avstånd till varandra om man inte sitter inklämd i ett litet rastrum eller en korridor. Ta med kompisarna ut och spela lite fotboll eller gå en promenad runt skolgården.

Känner du oro?

Om du är orolig för något - prata med en vuxen i din närhet så kan de hjälpa dig och svara på frågor om corona-viruset. Du kan också kontakta Bris (Barnens rätt i samhället) via telefon eller chatt om du känner att du vill prata med en kurator om din oro. Det kostar inget att ringa till Bris och det syns inte på telefonräkningen.

Bris stödtelefon (tel: 116 111) och chatt är öppen 9-12 och 14-21 måndag-fredag. Lördag-söndag är öppettiderna 14-21.

Källor: Vårdguiden 1177, Krisinformation.se

Tillbaka till samlingssidan

Annonser

Du kanske också är intresserad av: