Plugga spelutveckling på gymnasiet!

Intresserad att skapa och designa spel? I vår artikel förklarar vi de olika yrkeskategorierna inom spelutvecklar yrket, hjälper dig hitta vad och vart du ska plugga, samt listar gymnasieskolor som erbjuder utbildning inom spelutveckling!

Bild på en kille som sitter vid en dator och en tjej som har ett VR-headset på sig

Känner du att ditt kall i livet är att skapa och designa TV- och datorspel Vi är nog många som under en spelsession tänkt på vad som är bra och dåligt med ett spel och vad som eventuellt skulle kunna göras bättre. Nivådesign som kan göras mer utmanande, miljöer som kan upplevas som mer verkliga eller kanske historier som kan vara mer fängslande? Idéerna är många!

För en viss arbetsgrupp så är detta deras vardag: Spelutvecklare! Bakom spelarnas skärmar fyllda med nöje, utmaningar och timmar av underhållning så finns det ett hårt slit för personerna inom spelbranschen. De skapar allt från 3D-modeller, spelmotorer, fysik i spelet, till historier och uppdrag. Det gäller alltså att kunna fokusera på just sin uppgift samtidigt som det tillsammans med de andra i spelutvecklingsteamet ska kunna skapa ett spännande spel!

En växande bransch

Spelbranschen har många år växt sig stadigt och är nu gigantiskt, samtidigt som Sverige må vara ett litet land så är det ändå en stark nation när det kommer till spelutveckling med välkända och hyllade spelstudios som DICE, Avalanche, King, Massive och Paradox. Detta skapar även en grogrund för utbildningar och småföretag att satsa på spelutveckling. På gymnasieskolor, yrkeshögskolor, högskolor och universitet bedrivs nu många utbildningar mot spelutveckling med flera olika specialinriktningar mot olika delar av utveckling; design, programmering och grafik.

Designer, grafiker eller programmerare?

Spelutvecklaryrket kan delas in i tre olika kategorier: Design, grafik och programmering.

Speldesignerns arbetar med att skapa själva spelet och hur det ska spelas av spelarna. Det handlar alltså om att ge  en förståelse av spelet, vad som ska göras och varför det är kul och intressant. En smalare version av kategorin är nivådesigner som arbetar med att designa olika nivåer, utmaningar och uppdrag i spelet som till exempel en nivå i Super Mario eller en karta i Battlefield.

Om speldesignern skapar själva strukturen och reglerna bakom spelet så har Grafiker som uppgift att skapa det visuella med spelet, vilket kan vara miljöer, karaktärer och effekter. Om du är concept artist så arbetar du med själva känslan och skisserna till spelet som fungerar som en visuell idé för hur spelet ska se ut och vad grafikerna ska arbeta utifrån och mot.

Spel är i grund och botten skapat genom koder och det är där som Programmeraren kommer in! Likt programmerare i andra branscher så arbetar spelprogrammerare med att skriva koder och funktioner som gör att spelet fungerar.

Vad behöver jag plugga på gymnasiet?

För att komma till saken med denna text: vad behöver jag plugga om jag vill arbeta med spel efter gymnasiet? Det beror helt på vilken yrkeskategori av spelutvecklare som du vill bli! Många gymnasieskolor erbjuder i dagsläget utbildningar riktade mot just spelutveckling i olika former, det första steget är att söka sig mot dessa skolor då de erbjuder specifika kurser mot just spel. Men var inte orolig, du behöver inte ha studerat på en gymnasieskola med spelutveckling för att kunna arbeta med det i framtiden. De program som är relevanta för dig som vill studera mot spelutveckling är Teknikprogrammet, Estetiska programmet samt El- och energiprogrammet

Se skolor som erbjuder spelutveckling

Efter gymnasiet så söker du dig vidare mot yrkeshögskolor, högskolor eller universitet för att studera vidare mot just ditt favoritområde inom spelutveckling.

Studier efter gymnasiet!

När det kommer till studier mot spelutveckling efter gymnasiet så har du två val: YH-utbildning (Yrkeshögskola) eller högskola och universitet. YH-utbildningar är utbildningar skapade mot specifika yrken och har därmed väldigt mycket praktiskt lärande i sin undervisning, vilket även innebär att du får stora möjligheter till jobb direkt efter utbildningen! På högskolor och universitet studerar du mer teoretiskt vilket ger dig en större bredd som öppnar upp för flera olika yrken och forskning. Det är upp till dig att besluta dig för hur specifikt eller brett som du vill studera.

studentum.se och Spelutbildningar.se kan du läsa mer om vilka utbildningar det finns inom spelutveckling i Sverige.

Gymnasieskolor som erbjuder spelutveckling!

På dessa skolor kan du plugga mot spelutveckling på gymnasiet:

LBS Kreativa Gymnasiet: Borås, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kristianstad, Kungsbacka, Lund, Nyköping, Stockholm Södra, Stockholm NorraTrollhättan, Varberg, Växjö och Örebro

• Estetiska programmet mot Speldesign eller Spelgrafik

KLARA Södra Gymnasium i Stockholm

KLARA Gymnasium i Karlstad

CyberGymnasiet i Göteborg, Stockholm och Malmö

• Teknikprogrammet mot Programmering eller Spelutveckling

Snitz Gymnasium i Stockholm

• Estetiska programmet mot Spelutveckling

Birger Sjöberggymnasiet i Vänersborg

Fryshuset Gymnasium i Stockholm

• Naturvetenskapsprogrammet eller Samhällsprogrammet mot Speldesign