Så sparar du pengar – en snabblektion

De flesta vet att det är bra att spara. Det som kan vara klurigt är att veta hur man ska göra det. Här får du veta mer om tre olika alternativ till hur du kan göra med dina sparpengar. Vad de innebär, fördelar och nackdelar. Artikeln är ett gästinlägg av Elin Agorelius på Ung Privatekonomi.

Skrivbord med dator ovanfrån

Oavsett om du jobbar helger på det lokala caféet eller har fått födelsedagspengar så kan samma fråga dyka upp. Vart ska jag sätta pengarna? De flesta vet att det är bra att spara. Det som kan vara klurigt är att veta hur man ska göra det. I detta inlägg får du veta mer om tre olika alternativ till hur du kan göra med dina sparpengar. Vad de innebär, fördelar och nackdelar.

Sparkonto

Att ha ett sparkonto på en bank är det vanligaste sättet att spara. Du har då ett konto på banken som inte är kopplat till ditt betalkort. Sparkontot kan du istället se som en förvaringsplats, där pengarna vilar i väntan på att du ska använda dem. Om du har ett sparkonto bör det vara hos en bank som har statlig insättningsgaranti. Det betyder att om banken skulle gå i konkurs (vilket är ovanligt) är du garanterad att få tillbaka dina sparpengar. Garantin gäller upp till 950 000 kronor.

Ibland kan du få ränta på ditt sparkonto. Det innebär att om sparräntan är 1 % och du har 1 000 kr på kontot kommer du sedan få 10 kr till, så att du har 1 010 kr istället. De senaste åren har man dock fått väldigt låg, eller ingen ränta alls på sparkonton.

+  Tryggt och har insättningsgaranti

+  Passar om du ska använda pengarna relativt snart

Nackdelar

-  Just nu tjänar du inga pengar på att ha pengarna där eftersom räntan är låg

-  Om räntan på sparkontot är lägre än inflationen (prisökningen på saker vi köper) förlorar du pengar på lång sikt. Detta då man inte kan köpa lika mycket för 100 kr om ett år som idag

Aktier

De flesta har nog hört talas om aktier. Kortfattat kan man säga att när du köper en aktie köper du en andel av ett bolag. Som delägare har du rätt att få ta del av den vinst som bolaget gör. Exempelvis via utdelning. Då delar bolaget ut en del av vinsten till aktieägarna, så att du får pengar på kontot. Du kan även köpa en aktie som ökar i värde, för att sedan sälja den till ett högre pris. Men ha med dig att en aktie även kan minska i värde. Du bör därför läsa på om bolaget innan, för att se om du tror att de har goda möjligheter framöver. Mer om hur man väljer aktier kan du läsa här.

Till skillnad från sparkontot finns det ingen garanti för att pengarna är lika mycket värda om ett år. Aktier kan gå både upp och ner i värde under en period. Men om man sparar på lång sikt och inte ska använda pengarna förrän om några år är aktier den sparform man kan tjäna mest pengar på.

Fördelar

+  Du har möjlighet stor värdeökning

+  Stor valmöjlighet. Du kan investera i bolag vars affärsidé du brinner för

+  Inga löpande kostnader. Du betalar enbart vid köp- och sälj en avgift som kallas courtage

Nackdelar

-  Du tar en risk när du köper aktier

-  Kräver tid och kunskap

Fonder

För den som tycker det känns krångligt att läsa på om enskilda aktier passar aktiefonder bra. En fond är som en chokladask. Istället för att själv välja enskilda praliner så köper du en färdig chokladask där någon annan valt vad den ska innehålla. En aktiefond måste innehålla minst 16 olika aktier, ofta innehåller den många fler. Det innebär att om du sätter in 100 kr i en fond så sprids riskerna mellan alla bolag i fonden från första kronan.

Eftersom någon annan gör jobbet med att bestämma vilka aktier som finns i fonden tas det ut en årlig avgift. Den är procentuell, så hur mycket du betalar i avgift räknas ut utifrån hur mycket pengar du har satt in. Snittavgiften på svenska aktiefonder är 0,94 %

+  Riskspridning från första kronan

+  Kräver väldigt lite av dig

+  Möjlighet till god avkastning

Nackdelar

-  Om det är en hög avgift, kolla ifall fonden går så bra att den är värd den

-  Aktiefonder kan öka och minska i värde

Ung Privatekonomi

Om organisationen

Ung Privatekonomi är ett oberoende skolprojekt som utbildar Sveriges gymnasieungdomar om privatekonomi och sparande. Framförallt i form av deras föreläsning som skolor kan boka in kostnadsfritt. Läs mer om organisationen på www.ungprivatekonomi.se

Elin Agorelius

Artikeln är ett gästinlägg av Elin Agorelius, verksamhetschef på Ung Privatekonomi.

Vill du lära dig mer om sparande och privatekonomi på gymnasiet? Är du intresserad av vilken roll pengar spelar i samhället och vill få koll på hur ekonomin fungerar ur ett större perspektiv? Då kan ekonomiprogrammet vara något för dig! Se vilka skolor som erbjuder ekonomiprogrammet.

Annonser