Så många jobbar och studerar vidare efter gymnasiet

Beroende på gymnasieprogram är det mer eller mindre vanligt att gå vidare till ett jobb eller vidare studier. Ta reda på vad tidigare elever från olika program gjorde 3 år efter studenten!

Ung tjej med leende

Inför gymnasievalet är det naturligt att fundera på nästa steg. Vad händer efter studenten? Efter vilket program börjar flest studera på universitet och efter vilket program är det flest som har jobb?

Oavsett vilket gymnasieprogram du väljer kommer du ha många valmöjligheter efter studenten. Däremot är det vanligare att jobba kort efter ett yrkesprogram, och att plugga på universitetet efter ett högskoleförberedande program. Men det skiljer sig också mellan olika program.

Generellt jobbar ungefär hälften av de som tagit studenten från ett yrkesprogram efter tre år, medan ungefär en femtedel pluggar vidare. På högskoleförberedande program är det generellt tvärtom: över hälften pluggar vidare och ungefär en femtedel jobbar efter lika lång tid.

Programmen där flest har jobb 💼

Här ser du vilka program som leder till att flest elever har jobb tre år efter studenten. Siffran visar hur stor andel av tidigare elever på programmen som jobbar.

yrkesprogram

1. Fordons- och transportprogrammet (75,4 %)
  2. VVS- och fastighetsprogrammet (73,5 %)
  3. Bygg- och anläggningsprogrammet (69 %)

högskoleförberedande program

1. Ekonomiprogrammet (27,7 %)
  2. Samhällsvetenskapsprogrammet (25,8 %)
  3. Teknikprogrammet (20,6 %)

Programmen där flest pluggar vidare 🎓

Den här listan visar vilka program som leder till att flest elever har studerar vidare tre år efter studenten. Siffran visar hur stor andel av tidigare elever på programmen som pluggar på högskola eller universitet.

yrkesprogram

1. Vård- och omsorgsprogrammet (26 %)
  2. Barn- och fritidsprogrammet (18,4 %)
  3. Naturbruksprogrammet (15,8 %)

högskoleförberedande program

1. Naturvetenskapsprogrammet (78,6 %)
  2. Humanistiska programmet (62,6 %)
  3. Teknikprogrammet (61,6 %)

Om listorna

Siffrorna är baserade på Skolverkets statistik om etableringsstatus från 2020, det vill säga, elever som tagit studentexamen 2016/2017.  “Jobbar” eller “har jobb” tre år efter examen innebär i det här fallet att vara “etablerad på arbetsmarknaden”. Exempelvis räknas inte deltidsjobb eller extrajobb. “Studerar” syftar i det här fallet på studier på högskola eller universitet.

Denice Karlsson

Digital Content Manager (Visa mer)
Denice Karlsson jobbar som Digital Content Manager på gymnasium.se med visionen att hjälpa alla i Sverige att hitta rätt gymnasieutbildning. Med en stor passion för utbildning skriver Denice informativa och inspirerande artiklar om extra stöd, yrkesmöjligheter, studievägledning och andra gymnasierelaterade ämnen på gymnasium.se. Utöver skribent är hon även projektledare för sajtens årliga målgruppsundersökning Gymnasievalsrapporten. Denice bor och jobbar i Stockholm men kommer ursprungligen från Borlänge. Efter att ha studerat humanistiska programmet med inriktning språk på Hagagymnasiet i Borlänge studerade hon humaniora vid Uppsala universitet. Hon har en masterexamen i retorik och har även studerat kommunikation vid California State University i Fullerton, USA. Hennes favoritämnen i gymnasiet var moderna språk och latin. (Mindre)

Om