Så hittar du information om utbildning och yrken efter gymnasiet

Letar du efter vägen till en viss utbildning efter gymnasiet? Eller till ditt framtida yrke? Det finns en del att ha koll på för att hitta den smidigaste vägen – här får du tips på hur du kan samla in all information du behöver.

Tonårstjej utomhus med smartphone

Du har siktet inställt på en utbildning eller ett jobb efter gymnasiet – men har du koll på allt du behöver veta? Här guidar vi dig genom informationsdjungeln så att du lättare kan få reda på allt du behöver veta redan inför gymnasiet.

Att välja utbildning och yrke är stora val. Hur du kommer fram till rätt beslut är upp till dig. En del vet tidigt precis vad de vill bli medan andra behöver testa sig fram i sin egen takt. Oavsett vilken metod som passar dig just nu finns det en sak du behöver: information! Men var ska du börja? Utgå från vad du vet. Det kan vara att du redan bestämt dig för en viss utbildning eller yrke efter gymnasiet eller att du helt enkelt vill utgå från vad du gillar och vad som passar dig som person.

Vilka yrken finns – och måste jag ha en utbildning?

Idag finns nästan oändligt med yrkestitlar inom olika områden. För att få en överblick kan du använda yrkesguiden där du hittar en lista med ett stort antal yrken. Klicka på ett yrke för att se mer information om vad yrket innebär och för att få förslag på utbildningar som passar för att bli yrket.

Vissa yrken kan du bli direkt efter gymnasiet, andra behöver du gå en eftergymnasial utbildning för att bli. Det kan finnas många olika vägar till ett och samma yrke beroende på vad du vill bli. I Sverige finns några yrken som du enligt lag måste ha gått en specifik utbildning för att få kalla dig. Det beror på att jobbet kräver en legitimation som utfärdas av en myndighet och det gäller till exempel läkare, psykolog, veterinär och lärare.

Är det lätt att få jobb och vad får man i lön?

När du har hittat ett yrke som verkar spännande kan du göra en egen snabbanalys för att se hur lätt det är att få jobb inom det yrket och hur hög lönen är för yrket. Det gör du genom att titta på jobbutsikter och medellön. Du kan hitta information om jobbutsikter och lön genom att söka på yrket här, på vår systersajt AllaStudier.se. Kolla gärna upp flera yrken och jämför!

Behörighet till en utbildning – vilka kurser måste jag ha läst?

Om det krävs en eftergymnasial utbildning för ditt yrke behöver du kolla upp hur du blir behörig till utbildningen, alltså vilka kurser du måste ha läst på gymnasiet för att få ansöka till utbildningen. Behörighetskrav kan du hitta genom att söka på en högskoleutbildning på antagning.se och titta på utbildningens förkunskapskrav, eller genom att gå in på skolornas egna hemsidor.

Välj ett passande gymnasieprogram

För att se vilket eller vilka gymnasieprogram som passar kan du titta på gymnasieprogrammens poängplaner. Här står det exakt vilka kurser som ingår så att du kan jämföra det med behörighetskraven på den utbildning du vill plugga vidare på. Här kan du hitta information och poängplaner för alla nationella gymnasieprogram.

Kom ihåg att du också kan lägga till kurser själv som individuellt val, stäm av med skolan du är intresserad av för att se vilka kurser du kan lägga till.

Antagningspoäng – hur höga betyg måste jag få i gymnasiet?

Det är bra att stämma av hur antagningsstatistiken ser ut för den utbildning du är intresserad av, det vill säga hur höga betyg du förväntas behöva ha för att bli antagen. För vissa utbildningar kan det räcka med att du tar din gymnasieexamen med godkända betyg, för andra behöver du ha väldigt höga betyg och meritpoäng för att komma in. Samma utbildning kan ha olika höga antagningspoäng på olika skolor.

Här hittar du antagningsstatistik för olika högskoleutbildningar genom att söka på ett program. Du väljer ett år för att se hur höga poäng det krävdes för att bli antagen det året. Kom ihåg att antagningspoängen kan ändras från år till år.

Fler användbara länkar

Räkna ut ditt meritvärde och snittbetyg

Räkna ut meritvärde på högstadiebetyg

Räkna ut snittbetyg på gymnasiebetyg