Få en djupare bild av skolan med elevrecensioner

Är du intresserad av att lära dig mer om gymnasieskolor och utbildningar, men har inte möjlighet eller ork att besöka skolor? Genom recensioner av gymnasieskolor får du information om olika utbildningar, skrivna direkt av eleverna. Det är ett enkelt och smidigt sätt att lära dig mer om flera olika utbildningar, direkt i din telefon eller på din dator.

Recensioner Artikel

Få en djupare bild av skolan med elevrecensioner

Allt vanligare

Recensioner har blivit en allt viktigare del i våra liv när vi väljer mellan olika produkter och tjänster, och innefattar allt från elektronikprylar till hotellrum och maträtter. Intresset för recensioner på skolor och utbildningar följer också trenden och är nu ett populärt verktyg vid sökandet av information inför gymnasievalet.

Många läser recensioner

I vår senaste undersökning av de elever som ska välja, eller redan har valt, gymnasieutbildning så svarade mer än två av tre elever att de läser recensioner. Eleverna svarar att de läser recensioner om gymnasieskolor för att få en insyn i utbildningen direkt från skolans elever som kan ge en ärlig och rak bild av skolorna. Genom gymnasieelevernas texter får de reda på information som annars kan vara svår att få tag på, som till exempel om stämning på skolan eller hur bra skolmaten är. Det är också ett bra sätt att hitta information om du inte har möjlighet att gå på Öppet hus, utan kan istället läsa recensioner i lugn och ro.

Majoriteten påverkas av recensioner

Av de elever som svarade att de läser recensioner så svarade nästan två av tre elever att de blir påverkade av recensionerna. De menade på att recensioner måste spegla en bild av verkligheten eftersom recensenterna har egen erfarenhet av skolorna, och som en elev skrev: ”Om alla recensioner är bra recensioner så ger det ju mig en positivare syn på skolan och kanske får mig att söka dit”. Vissa recensioner kan såklart vara överdriva åt antingen det negativa håller men också det positiva, så därför får man kanske ta vissa recensioner med en nypa salt.

Vart hittar du recensioner?

De elever som inte läser recensioner svarar oftast att de inte gör det på grund av att de inte vet vart recensioner finns att hitta. I Gymnasium.se:s sökfunktion så syns det alltid tydligt vilket snittbetyg skolorna får baserat på deras recensioner, och på varje skolsida kan du läsa de olika recensionerna som är skrivna av nuvarande eller tidigare gymnasieelever. När du själv studerar på gymnasiet så borde du ta dig några minuter att skriva en egen recension för att hjälpa de studenter som också ska välja gymnasium.

Här kan du recensera din skola

Se gymnasieskolor med 5-stjärniga recensioner

[facebook:like]