Så förbereder du dig för nationella proven i SO

Nu är det snart dags för nationella proven i SO-ämnen för årskurs 9. I den här artikeln får du tips och tricks för att du ska lyckas så bra som möjligt på proven!

Elever på café som pluggar

Under vårterminen är det dags för nationella proven i SO-ämnen (religion, geografi, historia och samhällskunskap) för årskurs 9. Varje prov består av två delprov som ska genomföras på fasta, gemensamma datum. I den här artikeln delar vi med oss av lite tips och tricks för att du ska lyckas så bra som möjligt på proven! Lycka till!

Exempelfrågor

Nyfiken på hur frågorna kan se ut på ett nationellt prov i SO? Här nedan har du några exempel:

• Förklara på vilka olika sätt tillgång till rent vatten kan förbättra:
    a) Barnens hälsa, villkor och framtid
    b) Ett lands möjligheter att utvecklas
  • Under framför allt 1950- och 60-talen byggdes ett välfärdssamhälle upp i Sverige.
    Uppgift: Vilken konsekvens fick framväxten av välfärdssamhället för människor
    under 1950- och 60-talen? (Med fyra olika svarsalternativ)
  • Vilket tecken är den tydliga symbolen för att judarnas folk genom Abraham slöt ett förbund
    med Gud? (Här väljer du ett av fyra möjliga alternativ)
  • På vilka sätt kan det vara ett samhällsproblem att människor diskrimineras? (Här ska eleven resonera och ge exempel i text)

Om du vill se fler exempel kan du kolla länkarna här nedanför där du kommer åt ett helt delprov i respektive ämne:

Provdatum

Geografi/Historia/Religion/Samhällskunskap A

tis 23 april 2024

Kl. 9.00

Provtid 120 min (exkl. 5–10 min för instruktioner)

Geografi/Historia/Religion/Samhällskunskap B

tors 25 april 2024

Kl. 9.00

Provtid 120 min (exkl. 5–10 min för instruktioner)

Så lyckas du med nationella provet

Att veta exakt vilka typer av uppgifter som väntar på de nationella proven går inte att veta. Men det finns trots detta sätt att förbereda sig för proven. Ett användbart tips är att testa att göra några gamla prov för att se ungefär vilken typ av uppgifter som kan komma på provet du ska genomföra. Det kan också vara bra att se över vad ni lärt er under läsåret och skriva ner viktiga begrepp och områden som du behöver ha koll på.

Vid själva provtillfället är det bra att vara utvilad och förvalta tiden så att du hinner kontrollera dina svar. Är de tillräckligt utförliga? Se gymnasium.se:s artikel Dags för nationella prov för 7 tips som förbereder dig!

Se också gymnasium.se:s tidigare artiklar om studieteknik:

Gamla nationella prov

Här kan du se gamla nationella prov inom SO-ämnen som inte längre omfattas av sekretess och uppgifter från utprövningsmaterial som inte använts i prov.

Det är viktigt att påpeka att dessa prov är inte helt representativa för hur provet kommer se ut just i år, utan tanken är att uppgifterna ska exemplifiera olika typer av uppgifter som kan förekomma i proven, så att du kan förbereda dig för provsituationen. Alla typer av uppgifter förekommer inte varje gång och nya format kan komma att introduceras.

Lycka till, önskar gymnasium.se!

Läs mer om nationella proven här!

Annonser