Förbered dig för nationella proven i NO

Snart är det dags för nationella prov i NO för eleverna i årskurs nio. Vilka datum är det som gäller och kan man testa gamla prov? Hur förbereder du dig?  Det får du svar på i den här artikeln!

Två elever som sitter med laptop

Nu är det snart dags för nationella prov i NO för eleverna i årskurs nio. Hur förbereder du dig? Vilka datum är det som gäller och kan man testa gamla prov? Det får du svar på här!

Hur förbereder jag mig för nationella proven i NO?

Det bästa knepet är att hänga med i undervisningen under hela året så att du inte hamnar efter och behöver läsa ikapp inför nationella proven. Vill du ändå förbereda dig kan det vara en bra idé att gå igenom gamla anteckningar och delar av undervisningsmaterialet. Det finns många verktyg och tekniker för att minnas det du läser.

Se också gymnasium.se:s 7 tips för att förbereda dig för de nationella proven och tips på bra pluggteknik.

Ett bra sätt att förbereda sig för de nationella proven är att testa sina kunskaper genom att göra några gamla prov. Delar av de nationella proven återanvänds och skyddas av provsekretess, men vissa prov är frisläppta.

Din lärare kan också använda gamla frisläppta prov eller exempeluppgifter för att förbereda er hur ett prov kan vara uppbyggt. Vill du på egen hand testa ett gammalt nationellt prov i NO för årskurs 9 kan du ta del av dem här.

Så här går proven till

Nationella proven i NO görs i något av ämnena biologi, fysik eller kemi. Varken skolan eller eleverna får veta vilket av ämnena provet kommer handla om förrän ungefär en månad innan provdatumet. Det är Skolverket som bestämmer vilket ämne det blir.

Från och med våren 2023 består nationella proven i NO av två delprov: A och B. Tidigare bestod provet av tre delprov, där det ena delprovet innehöll ett praktiskt moment, till exempel en laboration. Det praktiska momentet tas bort, men provet kommer fortfarande testa samma långsiktiga kunskapsmål.

För proven i NO (biologi, fysik eller kemi) delprov A och B är provtiden 90 min + rast + 90 min (plus 5–10 min för instruktioner).

Några typiska provfrågor

Proven ser olika ut från år till år. Här är några exempel på frågor från tidigare prov (år 2013).

Biologi A1

För att musklerna ska kunna arbeta sker det en förbränning (cellandning) i cellerna. Förklara vad som behövs för att förbränningen ska ske och vad som bildas.

Fysik A1

Oskar använder spisen, ugnen och diskmaskinen samtidigt. När Oskar dessutom startar vattenkokaren slutar alla apparaterna i köket att fungera men lampan i vardagsrummet lyser fortfarande. Ge en förklaring till varför apparaterna i köket slutar att fungera.

Kemi A1

Estelle har hyrt en bil under en helg. När hon lämnar tillbaka bilen får hon ett kvitto av biluthyraren. Kvittot visar hur mycket bensin som förbrukats och hur mycket koldioxid som bildats vid bilkörningen. Kvittot visar att koldioxiden som bildats har större massa än bensinen som förbrukats vid bilkörningen – förklara varför.

Provdatum för de nationella proven i årskurs 9

biologi/ fysik/ kemi A+B

fre 12 april 2024 Kl. 9.00

90 min + rast + 90 min (exkl. 5–10 min för instruktioner)

De nationella proven genomförs på särskilda datum för att minimera risken för att innehåll i proven läcker ut i förväg.

Källa: Skolverket

Läs mer om nationella proven här!

Annonser