Vad ska jag prioritera: skola eller program?

När du gör ditt gymnasieval väljer du både skola och program. Men vilket av de två ska du prioritera i första hand? Vi reder ut hur du ska tänka inför valet gymnasieskola vs gymnasieprogram!

Ung kille som  er framför tegelvägg

För varje gymnasieprogram finns tydliga riktlinjer för vad du ska lära dig. Det är Skolverket som bestämmer kunskapskraven för alla program. För att få en gymnasieexamen från till exempel Naturvetenskapsprogrammet är kraven på kunskap samma för alla, oavsett vilken skola du väljer. Men det finns andra saker som du kan behöva tänka på när du gör ditt val.

Utöver de kurser som alltid ingår i ett visst program och en viss inriktning finns fördjupningskurser och individuella val. Utbudet för de här kurserna kan se olika ut på olika skolor. En skola kan också ha ett arbetssätt som påverkar hur dina lektioner och kurser ser ut. Det kan vara till exempel att du har många studiebesök, gästföreläsare eller arbetar i projekt med flera ämnen samtidigt.

Prioritera programmet om du har ett specialintresse

Om du vill gå en inriktad utbildning som inte finns på så många skolor är det bäst att prioritera programmet. Du kanske har ett specialintresse som du vill kunna hålla på med på skoltid? Vissa skolor har olika profiler inom sina program för att ge dig en mer inriktad utbildning.

Väljer du till exempel inriktningen Beteendevetenskap på Samhällsvetenskapsprogrammet så finns det skolor som även har profilen Kriminologi. Du kan läsa mer om spännande och ovanliga profiler i vår artikel om ovanliga gymnasieutbildningar som du inte visste att du kunde få poäng för!

Om du vill hålla på med en idrott på skoltid kan du välja en idrottsutbildning på gymnasiet. På ett idrottsgymnasium kan du välja mellan olika program som du vill gå i kombination med idrottsutbildningen. Om du vill gå en yrkesutbildning med mycket praktik kan du välja en lärlingsutbildning, då består minst hälften av din utbildning av praktik.

Då borde du prioritera program:

• om du vill gå ett program med en ovanlig inriktning eller profil
  • om du vill gå en idrottsutbildning
  • om du vill gå en lärlingsutbildning

Jag vill hitta ett gymnasieprogram

Prioritera skolan om du vill gå ett vanligt program

Har du bestämt dig för ett program som finns på många skolor är det en bra idé att titta lite närmare på själva skolan. Fundera på vad som är viktigt för dig för att du ska trivas med att spendera fem dagar i veckan där. Vill du gå på en stor skola med många elever eller en mindre skola med små klasser och tätare kontakt med lärarna? Är modern utrustning, renoverade lokaler eller skolmaten särskilt viktig för dig?

Bra sätt att undersöka skolan är att gå på öppet hus eller genom att skugga en elev för en dag. Då kan du själv gå runt i korridorer och lektionssalar för att känna in stämningen och se om du tror att du skulle trivas där!

Saker att tänka på när du väljer skola:

• om skolan är stor eller liten
  • om skolan ligger nära där du bor eller om du enkelt kan ta dig till skolan
  • om skolan har bra mat i matsalen
  • om skolan har fina lokaler
  • om det finns något särskilt arbetssätt eller vanliga inslag i undervisningen på skolan

Sök bland alla gymnasieprogram

Denice Karlsson

Digital Content Manager (Visa mer)
Denice Karlsson jobbar som Digital Content Manager på gymnasium.se med visionen att hjälpa alla i Sverige att hitta rätt gymnasieutbildning. Med en stor passion för utbildning skriver Denice informativa och inspirerande artiklar om extra stöd, yrkesmöjligheter, studievägledning och andra gymnasierelaterade ämnen på gymnasium.se. Utöver skribent är hon även projektledare för sajtens årliga målgruppsundersökning Gymnasievalsrapporten. Denice bor och jobbar i Stockholm men kommer ursprungligen från Borlänge. Efter att ha studerat humanistiska programmet med inriktning språk på Hagagymnasiet i Borlänge studerade hon humaniora vid Uppsala universitet. Hon har en masterexamen i retorik och har även studerat kommunikation vid California State University i Fullerton, USA. Hennes favoritämnen i gymnasiet var moderna språk och latin. (Mindre)

Om

Annonser