Omval till gymnasiet – vad, hur och när?

Hur gör man omval till gymnasiet och när är det egentligen? Svaren på det och några smarta tips inför omvalet hittar du här!

Student som sitter med en laptop

När det är omvalsperiod kan du lägga till, ta bort eller ändra rangordningen av dina gymnasieval. Det innebär att du som redan gjort en ansökan kan göra helt andra val om du skulle vilja det. Om du inte gjorde något gymnasieval under den första valperioden kan du göra det under omvalet.

Alla söker med samma förutsättningar – oavsett om du uppdaterar din ansökan under omvalsperioden eller söker för första gången. Är du nöjd med valet från första perioden? Då behöver du inte göra någonting!

Omvalet är alltså till för dig som:

• Vill ha större chans att komma in genom att göra nya eller fler val
  • Ångrat något eller några av dina val
  • Vill ändra rangordning på dina redan gjorda val
  • Inte gjort något val till gymnasiet ännu

Så gör du omval till gymnasiet

Hur du gör ditt omval kan variera beroende på var du bor. En del kan logga in själva och ändra sitt gymnasieval, men på vissa ställen behöver en studie- och yrkesvägledare eller antagningskansliet hjälpa till med det. Är du osäker på hur det går till är det bäst att prata med SYV på din skola. Det viktiga är att din ansökan är helt klar när omvalsperioden stänger, så kolla upp hur du gör i god tid innan sista datum för ansökan.

När är omvalsperioden?

Omvalsperioden är ungefär samtidigt i hela Sverige, under april–maj. Exakta datum kan skilja sig lite åt beroende på var du bor. Här kan du se när det är är omval där du bor.

gymnasium.se tipsar 💡

Antagningspoängen för ett program kan ändras från preliminärantagningen till slutantagningen. Har du valt flera olika skolor och program? Det är alltid förstahandsvalet som prövas först. Om du inte kommer in på det prövas andrahandsvalet och så vidare. Lägg till några extra val och rangordna dem rätt för att öka dina chanser att komma in på något du vill!

Annonser