Dags för nationella prov!

Hur förbereder man sig för de nationella proven? Hur viktiga är de och hur påverkar de mina betyg? Vi förklarar syftet med proven och ger tips på hur du förbereder dig.

Tjej med glasögon

Snart drar de nationella proven igång. Är du en sån som stressar upp dig innan proven? Tycker du att det är svårt att veta hur du ska förbereda dig? Behöver man ens plugga innan ett nationellt prov? Vi har samlat tips och länkar för de olika nationella proven. Vi förklarar också varför du behöver göra proven och varför de är viktiga.

De nationella proven genomförs i vissa ämnen i årskurs 3, 6 och 9, i gymnasiet, komvux samt svenska för invandrare (SFI). Det är högskolor och universitet som på uppdrag av Skolverket konstruerar de nationella proven.

Många elever oroar sig för de nationella proven. Känslan av att inte kunna förbereda sig ordentligt och plugga inför provet kan ibland skapa oro och stress. Många tror att det nationella provet ”trumfar” de övriga proven du gör under läsåret, och att om du får ett lägre resultat på det nationella provet så sänker det ditt övergripande betyg. Det är inte riktigt så det är tänkt att fungera med denna typ av prov.

En avstämning i slutet av en årskurs

De nationella proven ska främst vara summativa, vilket betyder att de ska fungera som en avstämningspunkt i slutet av en årskurs eller en kurs och visa vilka kunskaper eleven har i de ämnen/kurser där proven genomförs. Dessa prov ska göra så att du får en rättvis bedömning och betygssättning, samtidigt som läraren, skolan och regeringen får en bild av hur kunskapsnivån ser ut i olika klasser, skolor och områden i landet.

Ska ge läraren en bild av vad du kan

De nationella proven är alltså inte examensprov, enligt Skolverket ska provbetyget "särskilt beaktas" inför den slutgiltiga betygssättningen, men "provet ska inte helt styra betyget" utan vara en del av lärarens samlade information om en elevs kunskaper. Provresultaten ger läraren information om elevers styrkor och svagheter inom olika kunskapsområden och kan då anpassa undervisningen så att eleven får med sig de kunskaper som saknas innan nästa årskurs.

Dessutom konkretiserar de nationella proven kursplanerna och ämnesplanerna, och ger dig som elev möjlighet att uppfylla ämnesmålen.

Därför gör du nationella prov:

• De är ett stöd för läraren och hjälper hen att sätta rättvisa betyg
• Konkretiserar kursplanerna och ämnesplanerna
• Ger en bild av kunskapsläget bland eleverna i Sverige
• Ger en bild av hur undervisningen fungerat och kan utvecklas

Här är datumen för alla nationella prov.

Tips inför de nationella proven:

1. Förbered dig genom att göra några gamla nationella prov

De nationella proven skiljer sig ofta från de proven din lärare konstruerat själv under läsåret. Ett av de bästa sätten att förbereda dig inför det nationella provet är därför att träna på tidigare utgivna nationella prov. Gör gärna 2-3 prov per ämne för att vänja dig vid upplägget och för att repetera kursen. Här kan du hitta gamla nationella prov.

2. Skriv ner alla begrepp och områden som ingår på provet

Vet du vad alla begrepp betyder? Ta lite tid att kolla av att du känner till de olika begreppen och formlerna som ingår i varje område, det kan vara avgörande för att du ska förstå och kunna svara på en fråga.

3. Ta för vana att kontrollera dina svar

Läs igenom alla svar innan du lämnar in provet. Ett stavfel på engelskaprovet eller en felaktig siffra i en ekvation på matteprovet kan ge dig onödiga poängavdrag. Läs också igenom frågorna noggrant!

4. Svara utförligt

Det är inte alltid man når hela vägen, men kan läraren följa hur du tänkt och ser uträkningar hela vägen kan du få poäng på att du valt rätt metoder även om slutsumman inte blir den rätta. Ska du skriva en text på engelska och kommer inte på ett ord? Försök förklara ordet eller omformulera istället för att skriva ordet på svenska eller lämna blankt.

5. Förvalta tiden

Ibland kan man fastna på en uppgift eller fråga. Se till att inte dröja för länge vid en enskild fråga och gå istället vidare till de uppgifter du faktiskt klarar av för att säkra några poäng. Svara på så många frågor som möjligt istället för att snöa in dig på första uppgiften. Finns det tid kvar när du gått igenom hela provet kan du återvända dit du körde fast, kanske går det lättare när resten av provet är besvarat.

6. Ta hjälp

Känner du dig osäker i ett ämne har du rätt att få hjälp. Får du inte det stöd du behöver av din lärare? Prata då med din mentor eller rektorn. Kolla upp om det finns en stödgrupp du kan besöka, kanske har din skola extra studiestöd efter skoltid eller på håltimmar? Vissa läxhjälpsorganisationer erbjuder också kurser inför nationella provet.

Ta också tillvara på det material du får av läraren och se till att du vet hur du använder dina hjälpmedel, exempelvis miniräknare och formelblad. Det finns en bra poäng med att skriva ut och använda samma formelblad som brukar delas ut tillsammans med de nationella proven i matte. Då vänjer du dig vid formlerna och blir snabbare på att hitta och tolka dem.

7. Mat och sömn

Som med alla utmaningar, fysiska och intellektuella, är chanserna att prestera alltid bättre med tillräckligt med sömn och mat i magen. Se därför till att sova ordentligt innan provet och ät en stadig frukost eller lunch.

Vill du veta mer om nationella proven? Klicka på det provet du vill veta mer om nedan.

Svenska  Engelska Matematik

SO-ämnen NO-ämnen