Konsten att skriva ett cv utan erfarenhet

Som student är det inte alltid en dans på rosor att skaffa sig ett jobb. Oavsett om det handlar om ett extrajobb på sidan av skolan, ett sommarjobb eller ett heltidsjobb efter studenten. Här hittar du våra topp tips du kan använda för att förbättra ditt cv, utan eller med endast lite jobberfarenheter. Artikeln är ett gästinlägg skrivet av Studentjob.

Som student är det inte alltid en dans på rosor att skaffa sig ett jobb. Oavsett om det handlar om ett extrajobb på sidan av skolan, ett sommarjobb eller ett heltidsjobb efter studenten, kan det vara svårt att veta vart man ska börja. Har du hittat ett jobb som du tycker verkar intressant och roligt, men som visar sig kräva en viss erfarenhet?

Ditt första steg är att börja jobba på ditt cv. Du behöver inte ha år av erfarenhet av just det yrket för att få ihop ett bra cv. Din akademiska och personliga bakgrund är minst lika viktigt och se till att tänka ut vad det är för typ av jobb du vill ha innan du börjar fila på ditt cv.

Här nedan kan du ta del av våra topp tips du kan använda för att förbättra ditt cv, utan eller med endast lite jobberfarenheter

1. Skriv en övertygande sammanfattning
Det första intrycket du gör hos en potentiell arbetsgivare kan vara avgörande ifall du får jobbet eller inte. Tänk på saken: vad var det som lockade dig att köpa dina favoritskor? Eller din snygga kille eller tjej? Var det inte första intrycket som fick dig intresserad i första hand?

Detsamma gäller för din introduktion av dig själv på ditt cv. Skriv ned en eller två meningar som är övertygande nog att ta en närmre titt på just dig och vem du är. Detta fångar inte bara ett första intryck, men det hjälper också en arbetsgivare att ta reda på vem du är och vem du strävar efter att bli hos dem. Det får dem att vilja läsa mer om dig: eller inte! Därför är det viktigt att vara tydlig och lätt att förstå sig på.

2. Inkludera det mesta
I det här skedet i livet har du kanske inte gjort så mycket som räknas som arbetslivserfarenheter. Därför är det viktigt att inkludera det du tidigare gjort, vare sig det är praktik, volontärarbete, språkresor eller skolprojekt. Allt detta tyder på att du är villig att jobba hårt och att du har det i dig att få saker gjorda.

Exkludera inget som faktiskt stärker bilden av vem du är. Många arbetsgivare söker folk som är drivna och motiverade att jobba, och om du målar upp dig själv att vara just det, ja då är det större chans att just du får jobbet.

3. Markera dina akademiska skills

Tänk på vad just du är bra på och vad du lärt dig under din tid i skolan. Kanske har du mer att hämta från plugget än vad du tror. Det är även viktigt att du lägger till skills i ditt cv som är relevanta för jobbet du ansöker till. Ta inte med sånt som inte tillsätter något värde i din ansökan, det kommer bara göra läsaren uttråkad.

Vad du skriver ned i ditt cv visar varför du är bäst lämpad för jobbet och läsaren ska känna att du är en värdefull tillgång. Sätt dig själv i deras skor: skulle du anställa dig.

4. Var professionell
Det är nog inte den första gången du hör det, men se över din kontaktinformation. Se till att din email ser professionell ut, och kanske är det en smart idé att skapa en ny mail för just jobbansökningar. Använd ditt fulltaliga namn om du vill tas på allvar och försök undvika sånt som kungenidjungeln@hotmail.com eller något i stil med snyggsandris@msn.com.

Utöver detta, se till att ditt cv kommer med ett personligt brev. Många arbetsgivare ger ut tester för att stärka din person, men ett personligt brev är aldrig något negativt att skicka med. Det beskriver mer detaljerat vem du är och förstärker ytterligare varför du är rätt för jobbet.

Att starta sin karriär kan vara ganska nervöst. Genom att fila på ditt cv tar du iallafall kontroll över situationen och är ett steg i rätt riktning för att kamma hem ett nytt jobb. Tro på dig själv och gör det så svårt som möjligt för framtida arbetsgivare att ignorera dig!

Artikeln är ett gästinlägg skrivet av StudentJob, en jobbportal som riktar sig särskilt mot studenter och young professionals. Där kan du hitta allt ifrån en praktikplats, sommarjobb eller extrajobb i hela Sverige!

Annonser