Så hittar du din pluggmotivation

Hur hittar man inspirationen för ytterligare tre år vid skolbänken? Att börja gymnasiet eller att komma tillbaka är en ny fas i livet som kan kännas jobbig. Vi tipsar om fyra sätt att hitta din studiemotivation!

student bakom böcker

Känns det jobbigt att öppna böckerna efter en härlig sommar? Eller har du kommit in en bit på terminen och börjar tappa motivationen att plugga? Vi ger fyra tips på hur du kan bli studiemotiverad inför, eller under, terminen.

Att börja gymnasiet är en ny fas i livet som kan kännas både spännande och jobbig. Om du är en av de som just nu grubblar över den jobbiga delen kan du först och främst påminna dig själv om att du inte är ensam om att känna som du gör. Det är normalt att vara nervös över att komma till en ny miljö, träffa nya människor och ta sig an nya ämnen och skoluppgifter. Det är också okej att inte alltid känna sig på topp.

Att hitta motivation är en del av att lära känna sig själv och något alla behöver jobba på. Några saker som kan hjälpa är att prova något nytt, vara öppen med dina känslor, hitta en struktur som funkar och kanske viktigast av allt: var snäll mot dig själv!

1. Belöna dig själv

Efter en lång skolvecka med föreläsningar, läxor, prov och grupparbeten är det viktigt att du prioriterar återhämtning. Planera så du kan ha en helt ledig kväll för att bara koppla av, eller boka in något kul med kompisarna. Kanske en middag, spelkväll eller varför inte en konsert? Då har du garanterat något att längta till och se fram emot under veckodagarna också!

2. Sätt upp delmål och gör checklistor

Känns det nästan som en klump i magen när du tittar på schemat och tänker på allt som ska göras under hela långa terminen? Då är det dags för checklistan! Nu tar vi en sak i taget.

Gör din checklista i början på varje vecka och se till att varje punkt är rimlig och tydlig. Istället för att anteckna "plugga" kan du till exempel skriva "tisdag: plugga till matteprovet 1 timme" eller "torsdag: läs kapitel X i historieboken". Bocka av varje uppgift eller aktivitet du har gjort, sedan kan du släppa den helt och gå vidare! Att jobba med checklistor och delmål gör att du slipper ha massor av saker i huvudet samtidigt, utan att behöva oroa dig för att du ska glömma bort eller missa något.

3. Våga prata om din nervositet

Känner du dig ständigt nervös, stressad eller har en känsla av oro som inte vill släppa? Alla behöver lite stöttning på vägen då och då. Ibland kan det räcka med att prata ut med en kompis, reda ut en stressig uppgift med en lärare eller sätta dig ner en stund med en förälder. Ibland kan det vara bra att prata med en kurator eller psykolog, det kan du göra genom elevhälsan på skolan eller på en ungdomsmottagning – de finns till precis för sånt här!

4. Pröva en helt annan inriktning

Ibland är det lite omväxling som behövs för att ge motivationen en boost. Om du har en kurs du får välja individuellt, våga testa en annan kurs än dina kompisar skulle valt. Välj något som just du tycker låter intressant, det kan öppna nya dörrar och så frön till nya fräscha tankar. Kanske hittar du inspiration till att arbeta eller plugga vidare inom något du inte hade en tanke på innan du började gymnasiet? Våga testa!

Annonser