Gymnasievalspodden berättar allt om extrajobb!

I det fjärde avsnittet av gymnasievalspodden gästas vi av Anna Åslund, redaktör för Metrojobb. Anna ger oss svar på frågor som hur man skriver ett CV om man inte har någon arbetslivserfarenhet och hur man får till en bra CV-bild.

Jobba extra!

“Extrajobb är en sån himla bra möjlighet att få börja sin karriär tidigt, och det behöver ju inte vara att man jobbar fem dagar i veckan. Det kan vara att man jobbar en dag varannan helg, till exempel”

Precis som många andra så började Anna sin karriär med ett första jobb hos sin pappa. Då gick hon i slutet på högstadiet och fick hjälpa honom på lagret på hans företag med startmotorer.

Att ha ett extrajobb är ett bra sätt att lära sig ta ansvar för sin ekonomi och kunna spara ihop pengar till saker som du vill ha. För att klara av både skolan och att jobba extra kan det vara bra att ha en plan, för hur man ska hinna med allt man vill göra.

Här är Annas bästa tips till att få jobb och plugg:
Man behöver inte vara bäst på allt. Om man till exempel som Anna - har svårt för matematik så får man bestämma sig för att det räcker med godkänt medan man kan sikta högre och lägga mer energi på de ämnena som är roliga. Det gör också så att det blir lättare att plugga.

När får man börja jobba egentligen?

Du får börja jobba från och med 13 års ålder. Med det sagt så får man inte ha ett tungt jobb som kräver mycket energi som trettonåring. Ett exempel på ett sådant jobb kan vara lager där man lyfter väldigt tungt eller i ett yrke där man tvingas ta svåra och viktiga beslut. Som 16 åring räknas du som ungdom, berättar Anna. Du får då jobba med nästan vad som helst, förutom att servera alkohol eller tobak.

“Det hemska är när man får ett nej. Då vill man nästan gräva ner sig, men det är viktigt att man inte gör det. Fortsätt kämpa!”

Vad skriver man då i sitt CV?

Om man inte har några tidigare arbetslivserfarenheter så kan man lägga mer fokus på det personliga brevet. I det personliga brevet kan man satsa på att sälja in sig själv som person istället för att försöka sälja in sina tidigare arbetslivserfarenheter. Man kan dock vara väldigt kreativ i sitt CV, menar Anna. Även fast man inte varit anställd på ett företag tidigare så har man kanske till exempel spelat fotboll och därifrån fått bra erfarenheter. Då kan man i sitt CV skriva att man lärt sig teamwork, socialt samspel och annat. I ett sådant fall skulle fotbollstränaren kunna vara en referens när man söker ett jobb.

Det här ska du ha med i ditt CV

1. Ditt namn, telefonnummer och mejladress. Adress behövs inte - det räcker med orten som du bor i.

2. Sammanfattning om dig själv. Den kan vara väldigt kort. Man kan till exempel berätta vilket gymnasieprogram man går och vad man i framtiden vill jobba med. Sedan vad målet med ett extrajobb är, det kan vara att till exempel bygga upp sina sociala skills.

3. När det gäller bild i CV:t så säger Anna att det är frivilligt. Det finns till och med rekryterare som inte vill ha bild eftersom att det kan omedvetet väcka fördomar. Det finns självklart fördelar med bild också eftersom att man får en med överskådlig bild av personen. Om man ska ha med en bild så är det bra om man ser glad ut. Inga posebilder eller Snapchat-filter. För att få till den bästa CV-bilden så är det bäst att gå ut i dagsljus, menar Anna. Be någon annan ta bilden på dig, så att det kommer med någon selfie-arm. Bakgrunden bör vara neutral, som till exempel mot en husvägg.

Och det personliga brevet, då?

Ett personligt brev är mer en löpande text, menar Anna. Ett bra tips är att du skriver som om att du svarar på en jobbannons. Anna tar en jobbannons från IKEA som exempel. Läs annonsen, vad är det de söker? De har ju ofta önskemål om vilka egenskaper de söker. Om de söker någon som tar egna initiativ och man känner att man är en initiativtagare så skriver man det i det personliga brevet. Glöm då inte att skriva i vilka situationer du är bra på att ta initiativ. Sätt det i ett sammanhang. Kanske att man är bra på att ta initiativ i grupparbeten i skolan?

“Man måste söka många jobb innan man kanske får ett. Det är väldigt lätt att tappa hoppet då”

Hur hittar man ett extrajobb?

Många av jobben tillsätts av kontakter, vilket är både bra och dåligt - men man har mer kontakter mer än vad man tror, säger Anna. Fråga runt!
På Metrojobb där Anna jobbar finns det annonser ute som man kan söka. Arbetsförmedlingen är också ett bra alternativ. Sedan kan man själv söka upp företag och höra av sig till dem.

Skriv också en post på din Facebook eller Instagram att du söker jobb. Kanske någon har ett tips eller vet något?

Lyssna på hela avsnittet där poddar finns eller här

Annonser