Gymnasiet på distans? Gör så här!

Undervisningen för landets gymnasieskolor har återgått till att vara på plats. Men en del skolor fortsätter med distansundervisning ett tag till. Att fortsätta studera på distans kan vara utmanande för motivationen. Gör såhär för att för att få så normala dagar som möjligt!

Gymnasiet på distans - gör så här!

Distansundervisning för landets gymnasieskolor har upphört och du får nu vara på plats i skolan igen. Men en del skolor kommer fortsätta kombinera vanlig undervisning med distans beroende på hur smittspridningen ser ut lokalt. Har du tröttnat på distansundervisning? Gör så här för att för att få så normala dagar som möjligt.

Den 20 januari 2021 fattade regeringen ett nytt beslut om att gymnasieskolor ska bedriva undervisningen på distans till och med den 1 april 2021. Detta beslut har nu upphört och eleverna är återigen tillbaka i skolbänken. Beslutet togs av regeringen eftersom man vill att eleverna, efter nästan tre terminer på distans, ska få återgå till att vara på plats i skolan i så stor utsträckning som möjligt.

Det nya beslutet innebär att det är upp till skolorna själva att planera hur undervisningen ska genomföras. Om smittspridningen ökar lokalt kan de välja att återgå till distansundervisning igen. Om din skola forsätter med distansundervisning är det viktigt att du ta ansvar för din skolgång. Nedan har vi listat tips som kan underlätta din vardag hemifrån.

Ta ansvar för din skolgång

Läget i världen är just nu unikt, men inte permanent. Din skola kommer att stå kvar efter allt det här liksom dina klasskompisar och lärare. Håll ut! Allting kommer att återgå till det normala, och till dess är du ansvarig för din undervisning. Försök att:

• Hålla motivationen uppe! Vi förstår att det kan vara svårt, men om du försöker hålla din motivation vid liv är det större sannolikhet att du får gjort lika mycket hemma som du hade fått i skolan.
  • Göra ett studieschema! Planera din dag efter det som passar dig bäst och (såklart!) efter om skolan har obligatoriska videosamtal eller digitala lektioner. Lägg in pauser och start och sluttider för dagen i din plan. Med ett studieschema kan du snabbt få rutin på dina dagar.
  • Undvika att bli distraherad. Absolut, det kan vara kul att ha Netflix på i bakgrunden eller att ta YouTube-pauser. Men ju mer du blir distraherad desto längre måste du sitta med skolarbetet. Försök att stänga av sånt som inte behöver vara på och (om det går) lägg telefonen i ett annat rum.
  • Plugga tillsammans digitalt! Starta ett gruppsamtal med dina kompisar. Då får du ett socialt umgänge och ni kan hjälpa varandra om någon kör fast. Några program som fungerar bra för gruppsamtal är Facetime, Google Hangouts och Whatsapp.

Vill du har fler tips kring gymnasiestudier? Signa upp dig på vårt nyhetsbrev här!
Lyssna på vad din skola säger

Följ din skolas riktlinjer och deras sätt att lägga upp undervisningen. Lyssna på vad de säger och följ det. Saknar du information? Be om den! Berätta för din mentor eller klassföreståndare att du önskar mer och tydligare information.

Försök att se fördelarna

Efter vad som kan kännas som en evighet hemma kan motivationen vara låg om din skola väljer att fortsätta med en del av undervisningen på distans. Därför är det viktigt att inte bara fokusera på det som är negativt. Försök att se fördelarna med din distansundervisning. Du bidrar inte bara till en minskad smittspridning genom att stanna hemma. Du kan också sova lite längre på morgonen, titta på din favoritserie på lunchen och njuta av det faktum att du faktiskt kan gå till skolan i pyjamas, för skolan är där du är.

Ta en dag i taget

Självklart finns det massor av frågor att ställa vid en så här ovanlig situation. Många undrar om det kommer att komma fler stora förändringar. Just nu finns inga svar och det enda vi kan göra är att tillsammans ta det lugnt och försöka att ta en dag i taget. Allting kommer att lösa sig och allting kommer att bli som vanligt igen. Vägen dit är bara lite oklar, och det är helt okej.

PS! Heja dig som hjälper till att minska smittspridningen i samhället!

Tillbaka till samlingssidan

Annonser