Byta gymnasium? Vi har informationen!

Känner du dig missnöjd med ditt val av gymnasium eller gymnasieprogram och vill byta? Det finns fortfarande möjlighet att hitta en ny spännande utbildning. I den här artikeln får du lite tips på hur du kan gå tillväga för att byta  program eller gymnasium.

Byta gymnasium?

Byta gymnasium? Vi har informationen!

Har du blivit antagen till ett gymnasieprogram eller gymnasieskola men känner dig missnöjd och vill byta? Ta det lugnt, du är absolut inte ensam och det finns fortfarande chans att hitta den perfekta utbildningen för just dig. Statistik ifrån Gymnasiebehovet visar att  6,4% av Stockholmseleverna som läste på ett nationellt program läsåret 2015/2016 bytte gymnasieutbildning redan under första terminen. Under samma period bytte 12,1 % av antagna elever på ett nationellt program i Stockholm även gymnasieskola.

Om du är en av de elever som går i tankarna att byta gymnasium eller gymnasieprogram så får du i den här artikeln några tips på vägen. Än är det inte försent!

Ta kontakt med Studie- och yrkesvägledare

Det första du måste göra när du har bestämt dig för att söka vidare efter en ny utbildning eller gymnasieskola är att ta kontakt med studie- och yrkesvägledare på din nuvarande gymnasieskola. Om du redan vid skolstart känner dig osäker på om du har valt rätt så ska du redan då ta kontakt med SYV på din skola. Desto tidigare du påbörjar processen med ditt byte desto större chans har du att hitta- och bli antagen till ett nytt program.

Hitta en ny gymnasieskola/gymnasieprogram!

När du har bestämt dig för vilken skola du vill plugga på eller vilket gymnasieprogram du vill byta till är det dags att kolla om det finns en ledig plats för dig. För att bli antagen måste det finnas en ledig plats på den nya skolan/programmet och rektorn på den skolan måste godkänna bytet. Om det skulle vara fullt har rektorn ingen skyldighet att bevilja ditt byte.

Kan jag plocka med mig mina gamla betyg till det nya gymnasieprogrammet?

Är det kanske så att du redan har pluggat en termin men känner att du vill byta ändå, ja då finns det lite fler saker att ta hänsyn till och kolla upp innan du kan göra ett byte. Såhär en termin in i programmet har du säkert hunnit läsa någon/några kurser, eller har du kanske bara hunnit halvvägs igenom en kurs? I vilket fall måste du kolla med din studie- och yrkesvägledare om du kan plocka med dig betygen i de avklarade kurserna till din nya gymnasieskola/ gymnasieprogram eller få möjlighet att läsa klart halvklara kurser och få ett betyg. Eller är det så att du måste läsa till kurser som du saknar till det nya programmet som du ska läsa? Kolla med SYV på din skola hur det ligger till .

Måste du flytta till en annan ort?

Va spännande! Ibland finns det tyvärr inte platser kvar på just det programmet eller den gymnasieskola som du vill byta till i din hemkommun. Ta chansen och testa på hur det är att bo någon annanstans i Sverige, det kryllar av bra gymnasieskolor med internat eller andra typer av boenden så möjligheten att plugga i en annan stad är god. Om du byter program eller skola vill du naturligtvis hamna någonstans där det känns bra och spännande  och som motiverar dig att slutföra dina gymnasiestudier. Fundera på om den utbildningen finns i någon annan del av Sverige!

Kom ihåg att du alltid har rätt att få stöd och hjälp av skolan i första hand. Innan du sätter igång processen med byte av program/gymnasium hör efter med din nuvarande skola om dem kan göra något för att förbättra din situation och för att du ska trivas bättre.

Om du vill veta mer om hur du byter gymnasieskola eller utbildning så kan du läsa här!

Källor: Skolverket, kls.se

[Facebook:like]