Tjejer och teknik: Emma Nord

Emma och hennes klasskompisar får vara med och prova på att designa framtidens stad. De får skapa det bäst lämpade huset i CAD, 3D-printa det huset och presentera för resten av skolan och representanter från kommunen. Läs mer om vad Emma på Nacka gymnasiums teknikprogram här!

Tjejer och teknik: Emma Nord

Tänk dig att få vara med och designa framtidens stad. Skapa det bäst lämpade huset i CAD, 3D-printa det huset och presentera för din skola och representanter från kommunen. Det är precis vad Emma och hennes klasskompisar på Nacka gymnasiums Teknikprogram får göra!

Emma går sitt andra år på teknikprogrammet på Nacka gymnasium. Skolan har ett stort och etablerat teknikprogram med fyra inriktningar varav en helt unik: teknik-musik. De har delat upp klasserna i basklasser och efter inriktning. Det gör att Emma har två klasser, en basklass där hon läser ämnen tillsammans med de från andra inriktningar och en klass för bara sin profil. I Emmas klass går det totalt 3 tjejer på en klass med 20 elever.

Att välja teknikprogrammet

Att välja att läsa på teknikprogrammet var ganska så enkelt, menar Emma. Hennes pappa jobbar som ingenjör och de brukar skämta hemma om att uppväxten har varit som ett tekniskt basår. Hon har alltid gillat att experimentera och bygga saker själv. Emmas föräldrar har alltid varit måna om att hon ska hitta sin egen väg och utmanat henne med kluriga utmaningar som hon fått lösa.

Emma hade dock ändå tvivel inför att börja på Teknikprogrammet.

Jag tänkte gå natur ett tag för att det kändes tryggare. Men jag har alltid haft bra självförtroende över mitt skolarbete så jag vågade att söka teknik. Vilket är mitt bästa val någonsin.

Emma säger att hon känner många tjejer som velat och varit intresserade av att börja på teknikprogrammet men som inte har vågat på grund av programmets rykte. Men att teknikprogrammet skulle ha tuffare kurser än det naturvetenskapsprogrammet håller Emma inte med om. Dessutom blandar teknikprogrammet teori och praktik, vilket gör det mycket enklare att lära sig, tycker Emma.

Framtidsstad

Ett av Emmas bästa projekt i skolan har varit Framtidsstaden. Det är ett projekt som Nacka gymnasium har arrangerat under många år tillsammans med Nacka kommun för T1:orna. Nacka kommun planerar just nu hur de ska bygga “Nacka Stad” och ville ha extra inspiration och idéer från Emma och teknikprogrammet.

Emma berättar att alla i gruppen hjälptes såklart åt med allting, men eftersom att jag går teknikvetenskap, hade jag (och de andra från min inriktning) en specifik uppgift att CAD:a varsin byggnad till staden, som vi sedan skulle få printa i 3d-skrivaren. Varje inriktning hade en intern tävling, så vår var alltså att göra det bäst lämpade huset. I den stora, generella tävlingen där att bygga en hel stad var målet, kom vi 2a, och i tävlingen för vardera inriktning var jag en av 3 vinnare för min CAD- byggnad.

Arbetet ställdes sedan ut i ljushallen där alla elever på skolan fick möjlighet att rösta på vilket framtidsprojekt som var bäst. Avslutningsvis fick alla grupper presentera för personer på kommunen.

Det var så kul, det kändes verkligt. Att vi får göra riktiga projekt. Att det som vi gör spelar roll och att det är detta vi kommer göra i framtiden.

Nacka gymnasium CAD

Emmas CAD ritning som hon sedan fick skriva ut i en 3D-skrivare.

Förebilder

Efter ett samarbetsavtal med teknikkonsultföretaget Semcon fick Emma och några andra tjejer från teknikklassen träffa mentorer under fyra träffar på Semcon. Ett mentorskapsprogram där unga tjejer som är intresserade av teknik får en plats att träffas och prata om teknik.

Emma och hennes vänner i skolan pratar mycket om hur de ska kunna locka in fler tjejer att våga söka teknikprogrammet på gymnasiet. Under hösten var Emma med på en teknikeftermiddag som Nacka gymnasium bjudit in tjejer som går i nian i Nacka kommun att vara med på. Emma och hennes klasskompisar kommer då visa runt de som går i nian vad de gör i skolan och varför det är så kul att plugga teknik.

För att få tjejer att fortsätta vara intresserade av teknik efter gymnasiet tror Emma att det är viktigt med kvinnliga inspirationskällor både på universitet och arbetslivet.

Det är bara äldre som frågar om det är jobbigt att gå i en klass med så mycket killar. Det är ingenting jag tänker på, eller bryr mig om. Att tänka att det skulle vara jobbigt skrämmer nog bort en hel del andra tjejer från att våga söka.

Är du nyfiken på teknikprogrammet? VÅGA PROVA! Man har nytta av teknik i allt man gör och det är det roligaste jag gjort avslutar Emma.

Här kan du läsa mer om Emmas gymnasieprogram.

Annonser

Du kanske också är intresserad av: