Jobb som kan ersättas av AI

Vad är AI? Vilka jobb skulle kunna ersättas av AI i framtiden och vilka kommer vara kvar? Det ger vi svar på här!

AI robot

Artificiell intelligens, AI, är ett nytt fenomen som förutspås få en allt mer central roll i dagens moderna samhälle. AI innebär intelligens hos maskiner som gör att de kan utföra arbetsuppgifter som bara människor kunnat göra tidigare. Med hjälp av AI kan en dator, genom smarta algoritmer, lösa problem utan att få exakta instruktioner av en människa. Det gör den genom att utveckla sitt egna system och kan lära sig uppgifterna på egen hand. Många jobb, som bara människor kunnat göra tidigare, tros därför försvinna – och ersättas av AI.

Vilka jobb kommer att ersättas av AI?

Det är svårt att säga exakt hur framtiden kommer att se ut, men vissa jobb ligger sämre till än andra. Jobb där man utför mycket rutinarbete är till exempel mer troliga att ersättas av AI än jobb där man måste tänka kreativt. Jobb som innebär att samla in information kan också lättare ersättas av datorer.

10 jobb som kan ersättas av AI

• Telefonförsäljare
  • Taxichaufför
  • Modell
  • Receptionist
  • Leveranspersonal
  • Korrekturläsare
  • IT-support
  • Marknadsanalytiker
  • Reklamsäljare
  • Butiksförsäljare

Vilka jobb kommer inte att ersättas av AI?

Inom många yrken måste jobbet utföras av människor, och kommer aldrig kunna ersättas av robotar. Det handlar till exempel om chefspositioner, jobb inom kreativt skapande och jobb som handlar om att tolka, analysera och använda inhämtad information.

10 jobb som inte kan ersättas av AI

Att tänka på inför framtida val

Det kan vara bra att tänka på vilka yrken som kan ersättas av AI när du ska planera inför framtiden. I många fall handlar det om att vissa arbetsuppgifter automatiseras eller förändras i och med utvecklingen av AI, snarare än att yrket i sig försvinner. I framtiden är det troligt att du kommer att använda dig av AI för att utföra vissa arbetsuppgifter inom många yrken. Därför behövs kunskaper om IT och teknik inom yrken där det inte behövts tidigare.

Om du är intresserad av att lära dig mer om AI och automatisering finns det både högskoleförberedande program och yrkesprogram som kan passa dig: Teknikprogrammet, El- och energiprogrammet eller Industritekniska programmet. Vissa gymnasieskolor har certifieringen Teknikcollege som betyder att skolan erbjuder program som är anpassade till de behov som näringslivet kommer att ha i framtiden. Se vilka skolor som har certifieringen Teknikcollege.

Vill du komma igång direkt med en viktig del inom många IT-yrken? Läs vår artikel om 9 roliga och enkla sätt att lära sig koda!

Källor: blog.hubspot.comentreprenorskapsforum.sesverigesradio.se,

willrobotstakemyjob.com