5 appar som hjälper dig med plugget

Att ha huvudet i böckerna hela dagen kan ibland bli lite tröttsamt. Behöver du tips på några superbra verktyg som underlättar dina studier? Kolla in våra tips på fem appar du kan använda för att plugga roligare och mer produktivt!

Långa skoldagar gillar att konsumera din energi, vilket gör att glosorna blir svårare att memorera, minnestekniken sviktar och presentationerna blir tröttare. Som tur är så finns det ljus i mörkret. Med hjälp av några smarta digitala verktyg kan du sätta krydda på dina skoldagar och få struktur på dina arbeten. Här är fem tips på några produktiva och smarta appar som hjälper dig och dina kompisar att plugga mer effektivt!

1. Duolingo

Vill du glänsa lite extra på språklektionerna? Genom Duolingo kan du träna på en rad olika språk genom en app. Du kan till exempel repetera spanska glosor, öva krångliga uttal på franska eller sätta dig in i tysk grammatik – den här appen tillåter dig att träna upp dina språkkunskaper i din egen takt och på din egen nivå. Appen har ett pedagogiskt och lättsamt utseende som hjälper dig att minnas vad du lärt dig. Du kan också enkelt få en översikt över dina framsteg genom att slutföra små kurser inom olika kategorier. Med den här appen blir det både roligare och enklare att lära dig språk! Varför inte testa nåt helt nytt och ge dig på Star Trek-språket klingon eller högvalyriska från Game of Thrones, när du ändå håller på?

Vill du rikta in dig på språk på gymnasiet? Se vilka skolor som erbjuder Humanistiska programmet med inriktning språk.

2. Evernote

Har du någonsin pluggat tillsammans med en grupp där det känns som att alla verkar göra sin egen grej? Att få sin grupp att samarbeta bra tillsammans kan ibland vara knepigt, därför är det bra att använda ett lagringsprogram så att alla får samma information och är på samma bana.

Evernote är ett perfekt verktyg för att få din grupp att samarbeta effektivt utan en massa förvirring. Det är ett bra verktyg där du och dina kompisar kan dela information. Appen kan användas för att organisera, skapa och dela anteckningar och presentationer. Det sparar värdefull tid och skapar diskussioner som leder till produktiva resultat.

Vill du gå ett gymnasieprogram där du får lära dig mer om att jobba med digitala verktyg kan till exempel Estetiska programmet med inriktningen Estetik och media vara något för dig.

3. Trello

Känner du dig överöst av läxor? Behöver du få struktur på dina uppgifter? Det bästa sättet att plugga tidseffektivt är att ha en plan. Trello är ett visuellt att-göra-verktyg som förenklar din planering och organiserar din vardag.

Vid första ögonkastet möts du av en virtuell vägg med post-its. Du skapar väggar där du och dina inbjudna personer sätter upp post-its, så kallade Cards. På varje Card kan du bland annat kommentera, dela bilder och videos.

Trello är ett lysande verktyg om du vill få en översikt över alla dina framsteg.

4. The Most Dangerous Writing App

Den här appen kan vara bra för att få den där extra kicken när du inte tycks komma igång med ditt skrivande. Ibland kan problemet ligga i att du helt enkelt tänker för mycket och skriver för lite. The Most Dangerous Writing App kommer minst sagt att driva på antalet ord du skriver under en utsatt tid. Här tvingas du nämligen skriva utan uppehåll längre än exempelvis 5 sekunder – annars raderas allt du skrivit! Du kan själv ställa in hur lång din skrivsession ska vara och hur lång tid du har på dig att tänka innan texten raderas.

Se fler tips för att komma igång med ditt skrivande och hur du skriver bra texter.

5. SAOB och SAOL

Förmodligen din svensklärares favoritappar. Rättstavningsprogram i all ära, men det är Svenska Akademiens direktiv som gäller när du verkligen vill vara säker på att du använder svenska ord rätt. Både SAOL- och SAOB-appen är enkla verktyg från en bombsäker källa när det kommer till att hitta rätt stavning, böjning och grammatik på svenska.

Källor: duolingo.com, svenskaakademien.sesquibler.io, trello.com, evernote.com

Annonser