5 gymnasieprogram som leder till jobb

Har du svårt att välja gymnasieprogram? Lugn, vi hjälper dig! Här berättar vi om framtidens arbetsmarknad och listar 5 gymnasieprogram som leder till jobb efter studenten.

Är det dags för dig att välja gymnasium? Att välja rätt gymnasieprogram kan kännas svårt då det finns många valmöjligheter. Ett tips är att välja utifrån dina intressen kombinerat med hur arbetsmarknaden ser ut kommande år. Vi har listat fem yrkesprogram som ger dig goda möjligheter att få ett jobb efter studenten.

Här finns framtidens jobb

Vill du ha ett yrke och starta din karriär direkt efter studenten? Då kan ett yrkesprogram vara rätt väg för dig att gå. Enligt Arbetsförmedlingens prognoser för framtidens arbetsmarknad kommer det finnas goda möjligheter till jobb för elektriker, snickare, lastbilsförare, VVS-montörer och undersköterskor.

Genom att välja ett yrkesprogram kan du utbilda dig till ett yrke som gör dig redo för arbetsmarknaden efter att dina gymnasiestudier är avklarade. Du kan även lägga till ytterligare kurser för att bli behörig att plugga vidare på högskola och universitet om du senare skulle vilja det. På så sätt håller du många dörrar öppna – smidigt och bra, eller hur?

Yrkesprogrammen med störst chans till jobb efter studenten

Vill du veta mer om olika yrken och hur du kan gå tillväga för att bli det du drömmer om? Läs mer i vår yrkesguide

Källa: Arbetsförmedlingen

Annonser