5 anledningar till att gå samhällsvetenskapsprogrammet

Tycker du om människor och vill veta mer om hur vi lever och utvecklas tillsammans? Om du är nyfiken på olika livsstilar, levnadsvillkor och samhällen i och utanför Sverige, borde du välja samhällsvetenskapsprogrammet.

Tycker du om människor och vill veta mer om hur vi lever och utvecklas tillsammans? Om du är nyfiken på människors liv, levnadsvillkor och olika samhällen både i och utanför Sverige, då är samhällsvetenskapsprogrammet något för dig!

Du ska börja i gymnasiet och får äntligen välja en inriktad utbildning som du tycker om - grattis! Det kan kännas lite läskigt med alla olika val som finns, men det viktigaste är att du väljer något som du är intresserad av. Det finns många program och inriktningar och valet blir enklare om du utgår från vad du själv tycker är roligt och vill veta mer om.

Hitta skolor med samhällsvetenskapsprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet är en bred utbildning och perfekt för dig som vill studera vidare. Det är ett högskoleförberedande program som ger dig en trygg grund att stå på inför högskolestudier. Du som är nyfiken på samspelet mellan människor i grupp och på individnivå, får lära dig om hur olika livsstilar sett ut genom historien. Samhällsvetenskapsprogrammet passar dig som vill få en helhetsbild av hur bland annat kommunikation, politik, miljö och genus samspelar för att bygga ett hållbart samhälle.

5 anledningar till att gå samhällsvetenskapsprogrammet

• Du får behörighet till många högskole- och universitetsutbildningar

• Du lär dig att förstå orsak, påverkan och sammanhang och hur de har förändrats i historien på internationell nivå.

• Du får kunskap om miljö och möjlighet att vara med och påverka samhällen för att bygga upp dem bättre med fokus på hållbarhet.

• Du får en bra allmänbildning som du kommer ha nytta av oavsett vilket yrke du väljer i framtiden.

• Det är en bred utbildning med många olika inriktningar, så att du kan välja den som passar just dig bäst.
    - Beteendevetenskap
    - Medier, information och kommunikation