10 spännande aktiviteter för ditt sommarlov

Äntligen är det dags för sommarlov! Har du mycket tid men lite pengar på fickan? Gymnasium.se tipsar om saker du kan hitta på under ledigheten som inte kostar skjortan!

10 spännande saker att göra på sommarlovet

10 spännande aktiviteter för ditt sommarlov

Äntligen är det dags för sommarlov! Har du mycket tid men lite pengar på fickan? Gymnasium.se tipsar om saker du kan hitta på under ledigheten som inte kostar skjortan.

1. Vandra

Snöra på dig ett par ordentliga kängor, packa skavsårsplåster, myggspray och vattenflaska och ge dig ut på vandring. Att gå i terräng är bra och rolig träning och du får frisk luft och utsikt på köpet. Börja med en mindre utflykt i skogen och får du mersmak kan du avancera till högre höjder, tält och kompass. Tips på vandringsleder hittar du på Vandringsguiden.se.

2. Utmana dina vänner i minigolf

Slå ett slag för sommaren genom att utmana dina vänner i Sveriges inofficiella sommarsport: Minigolf! Minigolfbanor är verkligen ingen bristvara vårt avlånga land och går mer eller mindre att hitta i samband med varje lokal camping. Dessutom så finns det även många äventyrsgolfbanor som är både roligare och ibland lite svårare. Så ta med dina vänner och se vem som faktiskt är den bästa golfspelaren!

3. Åk på vattenland

Packa badkläderna och bege dig till närmsta vattenpark för en dags hejdlöst plaskande, simmande och våghalsiga turer i vattenrutschkanor. Hitta vattenland runt om i Sverige här.

4. Res på nytt sätt

Även med en begränsad reskassa kan du komma långt. Med tillstånd från dina vårdnadshavare och med rätt resesällskap kan du hitta alternativa färdmedel, boenden och destinationer. Turista i din hemstad, kolla med far- och morföräldrar vad de tycker är sevärt i trakterna runt där ni bor. Cykla och tälta är andra prisvärda resemedel och boendealternativ.

5. Bli kulturell – gå på museum

Regnar dina lediga dagar bort? Eller vill du få en paus från solandet och badandet? Passa på att besöka ett museum! Du lär dig något nytt och även om du inte tror det, får något kul och unikt att briljera med när du träffar kompisarna på när ni är tillbaka i skolbänken. Det är coolt att vara allmänbildad.  Att gå på museum är så mycket mer än kungar och årtal. Lär dig mer om TV-spelens historia (Stockholms Spelmuseum), hur man levde som överklassdam för hundra år sedan (Hallwylska) eller hur man trodde sig bota alla möjliga sjukdomar genom att reglera patienters kroppsvätskor (!) fram till 1800-talet (Medicinhistoriska museet). Här kan du se en karta över massor av museer i Sverige!

6. Odla

Häng på senaste trenden – sätt dina gröna fingrar på prov! Det är kul att se något växa upp från scratch. Gillar du inredning eller matlagning kan du använda dina gröna alster för att dekorera hemmet med, eller piffa till frukostmackan med färska böngroddar från balkong eller fönsterbräda. Testa att odla egna ekologiska örter och grönsaker, allt du behöver är några frön, lite jord och en mjölkkartong eller liten kruka som du placerar ljust. När de små gröna skotten börjar visa sig ovan jord, är det bara att vattna och vänta på skördetid. Vill du ha bra resultat kan du konsultera personalen på närmsta blomsterhandel eller någon av alla bloggar som finns i ämnet.

7. Besök trädgårdar och parker

På sommaren så blomstrar alla Sveriges parker ut i fullo så packa väskan med en härlig matsäck och bege dig ut för att utforska sommarens vackraste platser. I botaniska trädgårdar som finns att besöka på många plaster runt om i Sverige så får du se växter, blommor och träd från olika delar av världen.

8. Gå en sommarkurs

Lär dig spanska i sommar! Eller testa på en ny hobby. Även på sommaren finns kurser att gå för den som vill lära sig något nytt och har du tur kan det fortfarande finnas några platser kvar. Vad sägs om att lära dig akvarell, silversmide, klädsömnad, programmering eller mindfulness? Hitta nåt för dig på exempelvis Medborgarskolan eller Kurser.se

9. Fiska

Ingen banbrytande ny sommaraktivitet direkt, men att ge sig ut på kvällskvisten med lite matsäck och ett spö för att varva ned efter varm sommardag är ett både avkopplande och prisvärt nöje. Ta med fisken hem och stek till kvällsmat om fiskelyckan visar sig.

10. Rensa garderoben

Svårt att få ihop pengar till dina sommarnöjen? Har du inte ett sommarjobb som ger klirr i kassan eller har du svårt att vänta på lönekuvertet kan ett snabbt sätt att få ett tillskott i plånboken vara att ta med föräldrarna på loppis för att kränga gamla grejer du vuxit ifrån. Eller rensa garderoben och sälj på Blocket, Tradera, UsedBy eller Qlique. Glöm inte att kolla med dina vårdnadshavare innan du gör business bara!

Längtar du tills du kan starta din karriär? Klicka här för att läsa om vilka möjligheter du har efter gymnasiet!

Annonser