Utbildningsutskottet: Gymnasiet bör fortsätta vara valfritt

När de rödgröna vann valet ville de införa en obligatorisk gymnasieskola med bara högskoleförberedande program. Men utbildningsskottet har nu röstat emot förslaget och anser att gymnasiet bör fortsätta vara valfritt.

valfritt gymnasium

Utbildningsutskottet: Gymnasiet bör fortsätta vara valfritt

Under torsdagen röstade majoriteten i utbildningsskottet igenom ett nej till regeringens förslag om ett obligatoriskt gymnasium. De rödgröna reserverar sig dock och vill vänta på vad en utredning säger i frågan.

När de rödgröna partierna tog över makten ville de införa ett obligatoriskt gymnasium och en skyldighet för yrkesprogramselever att läsa till högskolebehörighet. Regeringen tillsatte nyligen en utredning som ska se över möjligheten att göra det obligatoriskt för unga att gå i gymnasieskolan. Utredningen ska också föreslå andra åtgärder som syftar till att fler ska påbörja och avsluta gymnasiestudier.

Majoriteten röstade emot

I torsdags röstade dock en majoritet i utbildningsutskottet igenom en alliansmotion och röstade igenom två tillkännagivanden som säger att regeringen ska se till att gymnasieskolan fortsatt är valfri samt att det inte ska vara en skyldighet att läsa till högskolebehörighet.

– Nu blir det tydligt från utskottets sida. Tvång skulle innebära att fler tvingas hoppa av gymnasiestudierna, det vet vi ger ökad arbetslöshet för ungdomar, säger Christer Nylander (Fp), vice ordförande i utbildningsutskottet till SvD.

S, Mp och V reserverar sig

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har nu lämnat in gemensamma reservationer mot förslagen om tillkännagivanden. Partierna menar att gymnasial utbildning har blivit en förutsättning för att få ett arbete idag och tror att detta kan minska ungdomsarbetslösheten.

De flesta hoppar av gymnasiet åk 3

Utbildningsutskottet menar att det är fel väg att gå att införa obligatorisk gymnasieskola för elever upp till 18 år. Detta eftersom att de flesta som hoppar av gymnasiet gör det i årskurs 3, då eleven ändå blir myndig. På så sätt förändrar inte åtgärden någonting.

Enligt utskottet bör istället elevernas studiemotivation höjas genom bland annat tidigare stöd i grundskolan, fler skickliga lärare och mer undervisningstid.

Torsdagen den 9 april ska frågan debatteras och ett beslut ska tas.

Källa: Riksdagen, SvD

[Facebook:like]