Hitta din gymnasieutbildning på Yrkes-EM

Är du en av de som ska söka till gymnasiet i år? Att hitta rätt gymnasieutbildning i dagens informationsdjungel kan det vara knepigt. Skulle det inte underlätta för dig om du fick testa på olika yrken innan du gör det stora valet? På Yrkes-EM har du en unik möjlighet att testa olika yrken och hitta din framtida karriär.

Yrkes-EM i GöteborgHitta din gymnasieutbildning på Yrkes-EM

”Berätta för mig och jag glömmer. Lär mig och jag kommer ihåg. Involvera mig och jag lär mig.”

Som det tänkvärda citatet av Benjamin Franklin antyder så kan vi vara överens om att vi lär oss bäst när vi får vara en del av en aktivitet. Att sitta still och lyssna på någon som berättar hur saker går till är inte alltid lika motiverande som när vi får testa oss fram själva och få erfarenhet.
Att någon förklarar för dig hur du målar, svetsar eller hur du steker den perfekta pannkakan är såklart vägledande, men det är inte riktigt lika spännande som om du själv skulle prova yrket.

Den 30 nov - 4 dec på Yrkes-EM på Scandinavium i Göteborg kan du bli inspirerad av de bästa ungdomarna i olika branscher, prova på yrken och upptäcka dina egna talanger.

Upptäck dina talanger

Är du inte säker på vad du är bra på? Vill du veta vilka dina skills är? På Yrkes-EM kan du gå runt och prova på massor av olika yrken och hitta din talang. För att du inte ska känna att du vandrar runt i blindo har du möjlighet att gå på workshops med framtidsperspektiv, seminarier, nätverksträffar och utställningar.
Du kommer få en unik chans att lära dig mer om olika yrken och få en god insikt om vad du själv gillar och vad du vill bli i framtiden.

Se när proffsen i branschen tävlar om EM-titeln

Vill du bli inspirerad av kanske de bästa ungdomarna i branschen? Den 1–3 december samlas ungdomar från hela Europa på Scandinavium i Göteborg för att tävla om EM-titeln i yrkesskicklighet i hela 35 yrken. Alla yrken från snickare och rörmokare till kock och webdesigner skickar sina vassaste representanter som samlas i nationella lag för att visa hur yrkena går till.
Heja fram det svenska yrkeslandslaget som representeras av de 31 svenskarna som kvalificerade sig genom att vinna yrkes-SM i Malmö i våras. Här får du en unik chans att se hur ett yrke utförs med egna ögon och lära dig mer om yrket som kanske blir ditt framtida jobb.

Yrkeskompetens har aldrig varit hetare

Yrkesutbildningar består av yrken som är centrala för den svenska välfärden och behovet av yrkeskompetens växer. Har du en yrkesexamen kommer du tveklöst vara eftertraktad på arbetsmarknaden.

Det finns flera anledningar att satsa på en yrkesutbildning:

1. Arbete direkt efter gymnasiet

Att gå en yrkesutbildning är ett smart val om du vill arbeta med det du är intresserad av direkt efter utbildningen.

2. Eget företagande

Har du en entreprenör inom dig så har du goda möjligheter att starta eget företag. Att gå ett yrkesprogram innebär att du kommer spendera stor del av din studietid ute på en riktig arbetsplats och lära dig om branschen.

3. Arbeta utomlands

En yrkesexamen öppnar inte bara möjligheter i Sverige, utan även utomlands. Att göra karriär i Europa är inte så svårt som många tror då det finns gemensamma yrkesstandards reglerade av EU.
Dessutom har du möjlighet att göra praktik/APL i utlandet på flera yrkesprogram.

4. Fortsatta studier

En vanlig missuppfattning med yrkesutbildningar är att de utesluter möjligheten att studera vidare. Självklart utesluter en yrkesutbildning inte dina möjligheter att studera på universitet eller högskola. Väljer du bara att läsa till några extra kurser på ett yrkesförberedande program kan det ge dig högskolebehörighet.

Därför borde du ta chansen att gå på Yrkes-EM

Yrkes-EM anordnas av Euroskills som håller internationella yrkestävlingar vartannat år i olika länder. I år är första gången som Sverige har arrangerat en internationell yrkestävling. Därför bör du som är i Göteborg den 30 – 4 dec definitivt lägga några timmar här. Är du inte i Göteborg så är det rätt läge för den mest givande utflykten under din skoltid. Det kommer bli roligt, berikande och troligtvis dig en livsförändrande upplevelse.

Källor: http://euroskills2016.com/

[Facebook:like]